Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GitaNo
Tjenare!

Nu var det dags att ta fram finbilen igen.
Men den har börjat krongla lite grann. På något vänster så startar den inte om man låter den stå i 2-3dagar. Det går att få liv i den om man hjälper till med startkablar.

Har lokaliserat att det är lite kablar bakom stereon som har spänning i sig när bilen är avstängd. Vet dovk inte vart de går eller vart de kommer ifrån.

Så min fundering är att koppla på en h-strömbrytare på batteriet för att kolla om det hjälper. Alltså en brytare som dödar all ström.
Tror ni det kan fungera och hur går jag tillväga isåfall? Kan det vara någon jord som inte ligger tätt?

/Robin
av Rådlös
Det skulle kunna gå. En sådan huvudströmbrytare är mycket vanlig på fritidsbåtar, så du får vända dig till en sådan butik.
Men man funderar lite, vore det inte bättre att leta upp felet? Det skulle ju kunna vara så att felet kan ge följdverkningar med kortslutningar och brandrisk som resultat.
Börja med att skaffa ett kopplingsschema och en multimeter. När bilen konstruerades så fanns det en avsedd säkring och kabel för att ansluta en radio. Använd den.
Ett exempel på batteriströmbrytare: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5408
Om du kan montera den dolt, men åtkomligt för dig själv, så kan den fungera som ett stöldskydd.
Användarvisningsbild
av lennarte
GitaNo skrev:På något vänster så startar den inte om man låter den stå i 2-3dagar
Innan du lägger ner för mycket arbete, det är (nästan) alltid batteriet som är kass om man kör någorlunda sträckor varje gång man kör. Det finns alltid "saker" som tar ström i bilen, ju nyare desto mer. Du skriver inte vad för bil eller hur gammal den är. Min 745-a är 28 år gammal och där finns ett antal datorer, klocka, radio och liknande som ska ha ström. Jag har även telefon med laddare ansluten. En gång på semestern glömde jag den 14 dagar, och det var inga problem. Laddaren är ansluten alltid för jag använder telefonen som tripp och vägmätare (originalet fungerar inte längre) men jag brukar ta bort den över helgerna, i alla fall långhelger. Står bilen längre tid oanvänd är en (intelligent) batteriladdare alltid värt priset. Men ett friskt batteri ska kunna sitta monterat och kopplat i bilen i någon månad utan problem. Om du bara ska prova så lossa och koppla bort minuspolen på batteriet istället varje gång. Om batteriet är äldre än 4 - 5 år och har varit tömt på ström en eller flera gånger så är det kass. Jag har ett 6 år gammalt Biltema Fritidsbatteri som "fallit för ålderstrecket" i båten. Det funkar fint i bilen 12V 88Ah och samma storlek (ungefär) som Volvos originalbatteri (till 745-an i alla fall). Sedan finns det huvudströmbrytare till veteranbilar med ingång för radio, larm och liknande så man slipper ställa in alla kanalerna varje gång, det är kanske aktuellt om det är något annat än det som ska ha ström som tömmer batteriet.

Mvh
Lennart

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]