Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av empoos
Hejsan. Allt började med att jag en söndagsmorgon satte mig i bilen efter en hård lördagskväll. Vred igång bilen och hörde ett skrammel följt av ett vinande ljud. Tänkte första tanken att 'helvete...är det generatorn som har gett upp'. Lossade generator remmen och testade starta och ljudet kvarstod. Sänkte ner huvudet i motorutrymmet och försökte lokalisera ljudet. Verkar som att det kommer bakifrån motorn. Satte mig i bilen och tröck ner kopplingen. Då ändras det vinande ljudet och börjar låta mer skarpt.. Hmm urtrampningslagret? Är tvungen att andvända bilen till skolan så hela den här veckan har jag köret med det här vinande ljudet. I samma veva så verkar även något mer ha gått på tok. Det verkar som att bakaxeln typ sitter löst. När jag gasar så klånkar det till så det känns i hela bilen och när jag bromsar händer samma sak. Även vid hårda motorbromsningar så vibrerar kardan något så in i helvete, det rasslar till skapligt i bilen.

Ska köra bilen till garaget imorrn och kolla mer på detta men fick en liten fundering om att dessa två problem kan höra ihop? Återkommer imorrn då jag har tagit mig en titt under bilen men om någon annan har varit med om det vinande ljudet så uppskattas gärna lite info! Orkar inte riva lådan i onödan!

Och förlåt om det är dåligt skrivet. Skriver på en mobil :)
Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

Du har helt rätt. Ha en trevlig helg. Tror v[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]