Andre95 skrev:Började fundera på en sak, om intercoolern eller tryckrör skulle läcka skulle ju de märkas på laddtrycket, å det är inget fel på laddtrycket. ?:-/
Beror väl på hur stor läckan är
Andre95 skrev:Måste se över den, annars blir det vel att testa ny lambda...
Eftersom du får felkod 1-1-3 som berör Lambdastyrningen (inte nödvändigvis själva Lambdasonden) och felkoden "sätts" vid
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager så borde själva Lambdasonden fungera. Om nu LMM- en registrerar en viss luftmassa som passerar då registrerar boxen det och justerar bränslemänden efter det. Registrerar sedan lambdan för stor eller för liten resterande syremängd i avgasröret så justerar boxen efter det. Om då skillnaden (för hög eller för låg syrehalt) består under en viss tid (3 minuter) så sätts felkoden. Hade det varit ett modernare system hade felkoden sagt vilket. Frugans Passat 1,8T -04 sätter felkod på turbotrycket ibland efter att jag bytt olja och filter. Jag får nämligen ta bort slangen mellan intercoolern och insugningsröret för att "komma åt" oljefiltret och ibland har det hänt att "klämman" inte gått i spåret ordentligt efteråt så det har läckt ytterst lite (inte märkbart) och då sätts felkod.
Mvh
Lennart