Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av klasson845
#1020945
Hej alla! Jag ska ev titta på denna bil, en 945 gl 130 hk med automat. Har gått ca 34000 mil. Finns dokumentation att kamremmen är bytt vid 20 000 mil, efter det visste han tyvärr inte. Om den inte skulle varit bytt efter det så hade den väl gått av tänker jag? Är intervallet 7500 mil på dessa motorer?

Hur är det med automatlådan? Törstig? Långlivad?
Andra tips mottages tacksamt!
av Candypig
#1020961
Kamremsintervall 7500mil så jag hade nog bytt snarast om det verkar osäkert om den är bytt...

Min 940 95-a har automat, AW71L tror jag det är, har gått ca 373xx mil nu och jag har ägt den sen 11700mil, har "hört" att dessa lådor är tämligen seglivade om de sköts om.
(den jag köpte bilen av, jobbade på Volvo med just drivlinan, och bilen är fd tjänstebil :roll:)

Tycker den fungerar utmärkt fortfarande, men då har jag också bytt olja på den enligt intervallet, var 6000:e mil
först på bilverkstad, men vid ungefär 20000 mil har jag gjort det själv och sköljt lådan då med, inte bara tömt tråget,
inte helt säker på om verkstaden gjorde det men det låter jag vara osagt.

Oljan ska ju vara röd och fin, inte svart och bränd, då är det läge att byta...

Törstig....jovars, om man jämför med dagens bilar så.... men ack så skönt när man ska meka med en riktig bil och det mesta är "skitenkelt".....

Annars har nog WHITE mer info att komma med... :wink:
Användarvisningsbild
av White
#1020967
Brukar inte vara någon fara med AW lådorna om man inte plågar dom genom att stå och bränna gummi i varje korsning. Har en
AW03-71L i min 945 Classic, och den har jag lagt ytterligare 40hk/50Nm på genom trim utan att den klagar.

Det du i första hand bör kolla efter är rost på lite klassiska ställen:

# Vänster framskärm ovanför kofångaren.
# Infästning i ramben för länkarmstagens konsoller.
# Inne i hörnet vid främre domkraftfästena.
# Skärmkanter.
# Nedre delen på dörrar där plåten är dubbelvikt.
# Frambalken. (den under motorn)

Kolla även så tygmattan är torr, främst vid förarens ock passagerarens fötter. (Risk att värmekran/värmepaket läcker.

Ja, det var vad jag kom på nu.
av klasson845
#1020972
Tack för jättebra svar!
Det är just lite för att den ska vara enkel att meka med, som vi bör lyckas byta remmen osv själva. Min fru har faktiskt pluggat fordon 1 år och bytt på just en sådan =)Har hört att det är liten risk att något skadas (ventiler osv) ifall remmen går av? Förstår att det är surt att bli stående vid vägkanten , men kommer teckna assistans så jag är säkrad.
av NilsO
#1021061
Förutom de bra tipsen ovan kan man väl lägga till att kolla efter rost på batterihyllan och på motsvarande ställe på andra sidan.

Samt, om man inte vet att säljaren är pålitlig, att kolla att kontrollamporna för SRS (Airbag) och ABS tänds och släcks som de ska. Det finns tyvärr folk som fuskar med detta genom att ta bort eller manipulera lamporna istället för att reparera eventuella fel. Dels blir då bilen mer eller mindre farlig att köra med, dels går den inte igenom besiktningen.
av klasson845
#1021769
Rost i frambalken och rost i golv fram har den haft för ett par år sedan enligt BIlprovningen som "Bra att veta". Dock så finns detta inte med på senaste protokollet, så frågan är om det är åtgärdat eller om Bilprovningen missat detta. Har tidigare haft problem med bilprovningen då felen "försvunnit" när tidigare ägare besiktigat bilen, och helt plötsligt dykt upp igen när jag besiktigat bilen. Så visst finns det bedrägeri och korruption i Sverige 2015 för dem som undrar.
av NilsO
#1021891
Åtminstone företaget "Besikta" gör bara noteringar om "bra att veta" om man betalar extra för en utökad besiktning (vilket de flesta ju inte gör).

Väljer man en "vanlig" besiktning så skriver de inte ut några "bra att veta" oavsett hur bra de vore att veta.

Vet inte hur övriga besiktningsföretag gör, det kanske skiljer.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]