Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kung_royne
För det första har min tuta lagt av (har kommit "gradvis") Några tips på hur man kan kolla om felet ligger i ratten eller nere vid signalhornet (kan man tex mäta spänningen nere vid signalhornet då man trycker på tutan)?

Iaf är ratten en sportratt á la icke orginal men det skulle vara kul o klämma in en ratt från tex en S80. Någon som vet om det går? Antar att störst chans har man med en från 940 men jag vill ha från tex 850/s90/s80/V70N (har förresten 850 och S90 resp s80/v70N samma ratt, dom ser väldigt lika ut iaf).

Tips och råd mottages tacksamt!!
Användarvisningsbild
av Ramon
Att tutan lägger av brukar vanligtvis bero på själva signalhornet. Denna ligger ju på ett ganska dumt ställe egentligen, det är lätt att det kommer in fukt och vatten i signalhornet, så det är ganska lätt hänt att tutan försämras stegvis som du säger för att till slut inte fungera alls. Det man kan göra är att borra nya hål och placera tutan på ett bättre ställe vid montering av ny.
av kung_royne
:evil: :evil: :evil: har bytt signalhorn samt bytt kontakterna mellan horn och sladd men det funkar fortfarande inte. om nu felet ligger i ratten *mutter, hatar att ha fel* (som ju inte är orginal), finns det ngn detalj att byta ut eller måste man skaffa en helt ny uppsättning?
Eller kan det vara ngn säkring som har gått (iofs verkar allt annat fungera.. eller tja, mer eller mindre iaf :wink: ) eftersom tutat faktiskt HAR fungerat och vore det ett "glapp pga ej orginalratt" borde väl tutan funka ibland iaf??
Användarvisningsbild
av Ramon
Kolla upp vilken säkring det är som går till tutan, samt vilka ev. Andra komponenter som berörs av den säkringen. Undersök sen ifall dessa komponenter fungerar som de ska. Gör de inte det, så kan du kolla med en multimeter ifall säkringen är hel, den kan ju var trasig fast den ser ny ut. Jag är aningen förvånad över att den inte fungerar efter att du bytt horn samt kontakter, det brukar vara det som spökar... Men kolla säkringen till att börja med, så får man se vad nästa steg blir i felsökningsledet sen.
av kung_royne
multimeter har jag men hur felsökar man säkringen? mäter man motståndet kors o tvärs eller? :oops:
Användarvisningsbild
av Ramon
Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar med att mäta motståndet kors och tvärs? :oops:

I vilket fall som helst ställer du multimetern på "ohm-läge", sedan så tar du plus på ena "flärpen" av säkringen och minus på den andra flärpen. Spelar ingen roll vilken du tar på vilken flärp. Ifall säkringen är fungerande så ska multimetern visa 0, vänta någon sekund, för den visar inte 0 omedelbart!

Lycka till :wink:
av kung_royne
ah! det var ngt sådant jag menade :wink:

Desbättre tycks det som att tutan funkar efter bytet trots allt. :P
Det var bara det att "ratten" är glapp och den var i ett läge då det inte var ngn kontakt. Vilket för mig osökt in på nästa fråga: Finns det ngt man kan göra åt att den glappar i kontakten (det är som jag sagt ej orginalratt)?
av Addekarlsson
Finns en mässingsring bakom ratten, och en mässingsplutt i ratten. Får dessa dålig kontakt, så beter sig tutan lite som den vill.
Svårt att förklara, men tar du loss ratten så ser du exakt vad jag menar.

Mvh/ Adde

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]