Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
hej
har fått ärva en 960 3.0E som gått ca 15.000 mil men som ståt still dom senaste åren,jag kommer nog ställa många frågor på forumet men vi börjar med detta,sitter det någon form av luftfjädring bak på dessa modeller,jag undrar bara för bilen ser väldigt låg ut i bak och inget händer när jag startar bilen,finns det något jag kan göra för att se om det funkar eller finns det något annat knep jag kan ta till
mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av rennan
så bilen ska se ut som en plattfisk i bak ända tills man kör med den,jag trodde att det bara skulle räcka med att man startade den så skulle den se "normal"ut efter en stund och den skulle se så ut efter att man stängt av den också
Fredrik
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
fjädringen skall gunga upp sej till normaläge efter du kört en liten stund! gör dom inte det eller blir bilen låg i bakänden över natten så är nog dämparna slut o de är svin-dyra att byta
minst 4000 styck kostar dom nya
har o har haft en del 960:s genom åren så fråga på bara!
Användarvisningsbild
av rennan
grejen är den att bilen har stått stilla i fem år så den kanske behöver köras lite så kanske grejerna funkar igen för allt fungerade innan den blev avställd,men finns det något man kan göra typ någon service eller något annat som gör att dom blir glada igen
mvh Fredrik
av rid54
960 finns väl med två olika bakvagnar? Den nyare har en tvärställd bladfjäder av nåt kompositmaterial (typ glasfiber) och jag tror de flesta hade "Nivomater". Som nämnts ovan ska dessa "pumpa upp sig själva" när man kör (hjulens rörelser bygger upp ett tryck inuti som lyfter bilen till "rätt nivå"). Om Nivomaterna är dåliga, blir bilen väldigt lastkänslig och får usel stötdämpningsfunktion, den gungar o hoppar. Nya sådana är dyrt, men det blir som att ha en ny bil. Emellertid är det egentligen fjäderns uppgift att hålla bilen på rätt nivå när den är tom. Är bilen alltid låg därbak så är nog Nivomaterna slut. Kommer den upp lite när man kör, så funkar de nog, men om den sätter sig märkbart (när den är tom) när den får stå, är det nog också en trött fjäder. Det finns en annan tråd här, där det diskuteras runt detta och det nämns där hjälpfjädrar (coilovers?) som ett alternativ till Nivomater. Troligen billigare...
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]