Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. Har noterat att jag har oljeläckage från en balansaxeltätnig på min 740 GLT B234f. Balansaxelremmen har jag tagit bort tidigare men nu är det drevet/hjulet som ska bort. Hur får man loss det? Någon som har något tips? Har försökt hålla emot med den gamla remmen och polygrip men det går f-n inte att få loss bulten. Finns det något specialverktyg?/ Håkan
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men följer tråden noga då min B234F läcker lite där också. Försökte lite "halvhjärtat" när jag bytte kamremmen och dom andra tätningarna, men gav upp... :oops:

Mvh
Lennart
bosabengt skrev:Likadant är det med remskivan på veven
Där är det lättare. 4-ans växel i, handbroms dragen, e.v en kompis som trampar på bromsen. Eller dra runt motorn så skaftet till hylsan ligger mot rambalken, "dutta" på startmotorn, den lossnar direkt. Ha bara koll på vilket håll motorn går :lol:

Mvh
Lennart
Har talat lite med en Volvomek nu och även konstaterat att den läcker i skarven i kåpan där själva axeln går samt troligen där den går in i blocket. Eftersom jag ändå,fimpat remmen blir det nog troligen så att jag tar bort axeln helt och försöker plugga hålet i blocket på något bra sätt. Tips på hur man kan plugga hålet i blocket där axeln setat mottages tacksamt. Volvomeken hade för sig att man skulle kunna köpa pluggar på nätet någonstans.
Har fått loss hjulet med hjälp av att hålla emot med en stor polygrip. Nästa problem som dykt upp är hur jag ska få loss balansaxeln. Tydligen måste man ha ett specialverktyg 999 5376 och dra av axeln jämnt när man släppt på bultarna.....
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]