Ett väl fungerande system ska ju ha ett svagt sug. Det är inte så starkt så det håller kvar locket själv, men det knnns ett sug när man håller locket på plats. Det är ganska lätt att ta ett kompressionsprov Biltema har en sådan här t.ex,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016979/
finns andra mer eller mindre avancerade. motorn ska inte vara kall, men gärna stått ett tag efter körning. plocka ur tändstiften och koppla bort lågspänningen från tändspolen. Lås gasspjället på full gas, skruva i mätaren, kör på starten tills mätaren inte går upp högre. Skriv ner resultatet och gå vidare till nästa. när du gjort alla ska du "dutta" i några "pump" motorolja med en oljekanna och göra om samma sak igen. Skillnaden mellan dessa prov är konditionen på motorn. Ligger båda proven högt och jämnt är motorn i bra kondition (10% skillnad räknas som bra). Blir värdena betydligt högre andra gången är ringarna dåliga, är det dåliga värden båda gångerna är det ventilerna som är dåliga. Det kan ju vara bara en, eller flera cylindrar som skiljer ut sig. Sedan vad gäller olja i avgasröret, oljeringarna kan ju vara dåliga (igenkoksade) fast kompressionen är bra, och turbon kan också läcka igenom. Kolla att vevhusventilationens alla slangar är anslutna, hela och rena och att själva oljefällan inte är tät på något vis. Själva flamfällan (det vita på bilden) var förr en rullad veckad plåt, har du en sådan så kasta den. Tror dock dom är försvunna sedan länge.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fla ... 0-88-.html
Mvh
Lennart