Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
älskadenwu skrev:Min son som försökt prova saker märker när vi försöker ställa tomgången med den skruven in till motorn händer absolut ingenting.
Du menar inte skruven som sitter till gasspjället hoppas jag. Det sitter ju en tomgångsskruv (endast luftmängd) också på vissa modeller men på din sitter väl en tomgångsmotor under insugningsröret. I så fall har du ingen justering av tomgången, Det sker med "automatik" av boxen när alla värden som givarna ger är dom rätta. Har ni skruvat på skruven till gasspjället får i göra en ny grundinställning. Rengör då först spjällhuset ordentligt, plocka bort det och ta bort gasspjäll och spjällaxel och tvätta rent allt ordentligt. Slipa bort alla slitkanter efter spjället. Centrera spjället med stoppskruven utskruvad så det inte släpper förbi något ljus när det är stängt. Justera sedan stoppskruven tills den precis nuddar stoppen, och sedan ett halvt varv (max) till. Lås fast med muttern, färdigt att montera. Gasspjällskontakten ska också justeras (2 st insexskruvar på sidan) så det "klickar" precis när gasspjället öppnar och stänger Sök på forumet och/eller googla för bättre beskrivning.

Mvh
Lennart
av rid54
Ibland kan det ju vara elektriska problem som påverkar motorgången. Antingen direkt, som att tändningen inte funkar perfekt (dålig kontakt/glapp i lågspänningskablarnas anslutning till tändspole bland annat) eller indirekt genom att något elproblem stör spridare eller liknande. Det är inte lätt att jaga sådana problem, men man kan åtminstone känna på synliga kontakter och jordanslutningar, så att det inte är nåt uppenbart glapp eller kortis (sliten isolering som tar i jord). Även säkringar och reläer kan glappa, ibland hjälper det att rucka på dem för att få bättre kontakt.
av älskadenwu
lennarte skrev:
älskadenwu skrev:Min son som försökt prova saker märker när vi försöker ställa tomgången med den skruven in till motorn händer absolut ingenting.
Du menar inte skruven som sitter till gasspjället hoppas jag. Det sitter ju en tomgångsskruv (endast luftmängd) också på vissa modeller men på din sitter väl en tomgångsmotor under insugningsröret. I så fall har du ingen justering av tomgången, Det sker med "automatik" av boxen när alla värden som givarna ger är dom rätta. Har ni skruvat på skruven till gasspjället får i göra en ny grundinställning. Rengör då först spjällhuset ordentligt, plocka bort det och ta bort gasspjäll och spjällaxel och tvätta rent allt ordentligt. Slipa bort alla slitkanter efter spjället. Centrera spjället med stoppskruven utskruvad så det inte släpper förbi något ljus när det är stängt. Justera sedan stoppskruven tills den precis nuddar stoppen, och sedan ett halvt varv (max) till. Lås fast med muttern, färdigt att montera. Gasspjällskontakten ska också justeras (2 st insexskruvar på sidan) så det "klickar" precis när gasspjället öppnar och stänger Sök på forumet och/eller googla för bättre beskrivning.

Mvh
Lennart

Jag ska ge denna text till min son och man för jag blir inte klokare. jag återkommer :) /Susanne
av älskadenwu
rid54 skrev:Ibland kan det ju vara elektriska problem som påverkar motorgången. Antingen direkt, som att tändningen inte funkar perfekt (dålig kontakt/glapp i lågspänningskablarnas anslutning till tändspole bland annat) eller indirekt genom att något elproblem stör spridare eller liknande. Det är inte lätt att jaga sådana problem, men man kan åtminstone känna på synliga kontakter och jordanslutningar, så att det inte är nåt uppenbart glapp eller kortis (sliten isolering som tar i jord). Även säkringar och reläer kan glappa, ibland hjälper det att rucka på dem för att få bättre kontakt.

Menar du säkringarna som sitter bakom askoppen i hytten? Där har vi inte rört något än så länge.

/Susanne
av älskadenwu
Hej

Är det någon människa som har en bild på säkrings dosan på en volvo 740 87 vilken säkring som går till vad.
Jag vart av med min bok vid ett inbrott.
Jag ringde till bilia men där fanns inget intresse. Jag har googlat men får inte fram just den som går till min bil.
Det skiljer sig på automat och el hissar. Även på amper på vad som sitter i min bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla på denna sida, den är visserligen på engelska, men det brukar inte vara problem idag
http://www.vlvworld.com/indexframe.html ... 00_0_3.htm
Det är samma elcentral till alla men alla "funktioner" finns inte på alla bilar. På baksidan av askfatet eller plasten mellan askfat och säkringarna sittet en förklaring om vilka säkringarna som är till vad. Jordpunkterna kan du läsa om här, "snott" från ett annat forum
-Jordpunkt insida främre högra hörn motorrum
-Jordpunkt insida främre vänstra hörn motorrum
-Batteriminus till jord chassi
-Batteriminus till jord motor
-Jordpunkt insida höger A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt insida vänster A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt bakre högra hörn på ram under tunnelkonsol
-Jordpunkt under bakruta (elbakruta)
-Jordpunkt insida bakstammen under lastutrymmet (kombi har två jordpunkter)

Och då har dom ändå glömt jordpunkterna på insugningsröret.
Har ni "fixat spjällhuset?"

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]