Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Deedum
#1011466
Tack för intressant läsning allihop!
Att det blev en förgasarmotor var väl främst för att jag ville passa på att lära mig lite mer nu när en billig och trevlig chans gavs. (Bilen är jättefin invändigt, glömde jag säga. Bara bränslemätaren som inte funkar...)

Jag ska ta en titt förgasare och tändsystem nu inför vintern. Fråga: är det möjligt och meningsfullt att byta till brytarlöst?

Sedan har jag försökt hitta svar angående blytillsats. Är det något man bör ha? Förre ägaren har tydligen inte haft det ...

Sa jag att bilen är skattad för sista gången :wink: och att nästa besiktning är 2017.

Jag vet att det inte är någon miljöbil direkt, men så kommer den inte gå många mil om året heller.

Martin
Användarvisningsbild
av lennarte
#1011511
Deedum skrev:Jag vet att det inte är någon miljöbil direkt, men så kommer den inte gå många mil om året heller.
Visst är det en miljöbil.... :lol: Den är ju "återvunnen minst 3 ggr.... :roll: Tänk på hur många Fiat, Renault eller liknande bilar av årsmodell -86 det rullar nu. Det har säkert skrotads ut 3 - 4 st Japanska, Koreanska italienska, Franska småbilar på en "rejäl" Volvo. Även om dom första 740 modellerna rostade ganska friskt också. En helt vanlig oljekanna med (om du vill vara miljövänlig) linoljebaserad rostskyddsolja eller vanlig motorolja och pumpa i ett par "pump" i dörrar, tröskellådor, innanför klädseln till bakskärmskanterna, framkant på motorhuven, bakkant på både bagaget och bagageluckan, dörrstolpar o.s.v. Det behöver inte vara några mängder, då rinner det mesta ut på gatan. Så håller bilen länge än.
Vad gäller brytare, det är ett idag gammalt system, men det har fungerat i i minst 60 år i den form du har i din bil. Nackdelarna är att dom behöver bytas ganska ofta. Smörjer man inte under rotorn så antingen rostar axeln fast, eller så börjar det glappa. båda fallen leder till körproblem. Om man kör mycket blev det problem med ökade serviceintervaller, så länge intervallen var 500 eller 1000 mil var det inga problem. På -70-talet kom det "long Life "grejer så man kunde förlänga servicen till 1500 mil (med ett oljebyte i mellan). Brytarna minskade när med dom ökande avgasreningskraven som krävde exaktare tändning och förgasaren försvann samtidigt för gott när katalysatorreningen blev lag (1989-01-01) Kör man inte mycket så står det kanske och blir fuktigt, och det mår varken brytare eller kondensator bra av. Min Opel Rekord -59 hade jag ståendes i 32 år (den stod inte helt torrt), den startades och varmkördes några km ungefär vartannat år och det var (nästan) aldrig några problem. Det sattes i nya brytare 1979 och sedan kördes den c:a 900 mil under 2 somrar innan den ställdes undan. Den såldes till Tyskland 2010, då hade den rullat c:a 11500 mil totalt och klädsel, innertak trillade sönder och bromsarna fram hade rostat fast, men den startade och gick som en klocka. Den kördes (av nya ägaren) för egen maskin upp på biltransportsläpet. Så nog fungerar det med brytare, men det kräver mer av ägaren.

Mvh
Lennart
av rid54
#1011522
Brytarlösa system finns väl två huvudvarianter. Den billigare kräver att fördelaren är i gott skick, eftersom man "bara" ersätter brytarspetsarna med en optisk eller magnetisk brytfunktion och en transistor som bryter strömmen genom tändspolen. Dvs, du måste ha koll på att regulatorerna funkar. Den dyrare varianten innehåller elektronik som gör regulatorernas jobb och troligen är "bättre" än en gammal fördelare, men dessa brukar vara rätt kostsamma. I ditt läge skulle jag nog helt enkelt gå igenom befintligt system, fixa ev problem och köra på efter noggrann inställning.

Jag körde en Amazon 67 2000 mil på blyfri 95. Kompprov före o efter - ingen skillnad. Kanske tur? Din motor satt väl även i exportvagnar (USA) där blyfritt var obligatoriskt redan då och troligen klarar de svenska varianterna det också. Det finns säkert nån här som kan detaljerna. I mänga fall brukar det vara OK om det är inpressade stålsäten för ventilerna, men jag är inte 100 på det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1011543
rid54 skrev:Jag körde en Amazon 67 2000 mil på blyfri 95. Kompprov före o efter - ingen skillnad. Kanske tur? Din motor satt väl även i exportvagnar (USA) där blyfritt var obligatoriskt redan då och troligen klarar de svenska varianterna det också. Det finns säkert nån här som kan detaljerna. I mänga fall brukar det vara OK om det är inpressade stålsäten för ventilerna, men jag är inte 100 på det.
Alla modeller med aluminiumtopp har stålsäten, men för blyfri användning brukar man använda andra avgasventiler, kanske annat material i sätena också. För "vanlig" körning behöver man inte bry sig om detta. Turbo och "prestandabilar" som används som man ska använda dom behöver dessa grejer. Farsans 144 -72 gick i alla år med blyfritt. Motorn gav upp (en kolv eller kolvringar) och det var dålig kompression i den så den byttes vid 36000 mil. Motorn som sattes i hade av förra ägaren gått på blyfritt utan tillsatser, men stått några år och gick sedan 3000 mil på ren blyfri och ibland även på E85 innan den såldes. Har för mig att motorn gått runt 27000 mil när den sattes i. Tyvärr tröttnade nuvarande ägaren på den ganska omgående (köpte en BMW, dessa pågar...) så den har stått i hans fars trädgård sedan dess.

Mvh
Lennart
av Rådlös
#1011613
Alla B21, B23 och B230 i alla modellkombinationer går att köra på blyfri bensin. Även gamla B18, B20 och B30 går att köra på blyfri bensin om man inte tänker tävlingsköra eller har för vana att köra som en biltjuv. Behovet av blyersättning är betydligt överdrivet. Läs här: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

När det gäller dom äldre B18, B20 och B30 så finns det fortfarande blyfrikonverterade topplock. Eller i alla fall kunskap och resurser att göra det. (Dock inte på Volvo! :shock: )
av Deedum
#1012376
Tack för lektionen!
Jag är fortfarande nöjd med bilen. Ska rostskydda lite och titta över tändsystemet.
Det ska bli en spännande resa :)

Någon buskörning blir det inte, så blyfritt fortsätter vi med. (Vill jag gasa på har jag ju en Saab :wink: )

Hälsar Martin
av Wilcan
#1012408
Intressant :)
Jag var i samma tankar, men det slutade med att jag hittade en 740 -90 med 6500 ärliga mil som jag köpte, får invänta skattebefrielsen nu dock haha.
av Tilly
#1012616
Jag tycker du har gjort ett kul val av bil! Jag har också en 740 -86 med B230A och var precis som du lite tveksam inför förgasarmotorn, framförallt pga. att jag var rädd att bränsleförbrukningen skulle dra iväg. Men den har legat på 0,83 l/mil på längre körningar och det är just inte mer än vad min gamla 240 med B230F drog. På kortare resor i stan drar den så klart mer än så men det gäller ju även för B230F.

Dock så skall ju B230A egentligen ha 98 oktanig bensin (enligt instruktionsboken). Min bil vill gärna stå och glödtända när man stänger av om man kör den på 95 oktan. Sedan finns ju risken att motorn spikar på 95 oktan vilket inte är nyttigt för motorn. Dock har jag ju hört andra som kört sina B230A på 95 oktan utan problem också.

Som många skrivit så fungerar ju förgasarbilar mycket bra så länge förgasaren är fräsch och välservad men man får se förgasarservicen som ett hantverk som man får lära sig och nog är det ett trevligare mekande än det mesta annat man gör på bilen. Dessutom talar vi ju inte renovering var tusende mil precis.

Det är inga brytarspetsar på 740 med B230A. Brytarlös tändning infördes 1983 eller 1984 i 240.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]