Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Uppenbarligen får du ju in avgaser... På en Volvo 945 där avgassystemet är helt och byggt som det ska, vevhusventilationen är tät, och dörrar och luckor täta så får man inte in avgaser. Det är inte ett problem som modellen har generellt. Så du måste nog fortsätta leta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Min far hade en Duett när jag var liten. Han köpte den 1959 (en 56 års modell). Han åkte fast i en "flygande besiktning" någon gång i början på -60-talet. Detta var innan vi "fick" Svensk Bilprovning (som det hette då) så en "flygande" var vanligare då. Det dom anmärkte på var trasig tätningslist vid bakdörrarna. Redan då var koloxidförgiftning "på tapeten". På bilprovningen godkänns inte att avgasröret pekar uppåt, det har att göra med turbulensen som blir bakom bilen så om du misstänker att lukten kommer bakifrån så sätt på ett förnicklat böjt slutrör. Jag har sett (för ruskigt länge sedan) en film om hur det "virvlar" avgaser bakom bilen (dom testade olika lösningar) och en kattfot, tass eller vad dom kallas som sitter på många veteranbilar, var det klart bästa alternativet. Det är "bara" överdelen som är nerböjd på dom så det har kanske en särskild effekt.

Mvh
Lennart

PS, hittade en bild. Lejontass heter det visst
MU-01[1].jpg
Lejontass
MU-01[1].jpg (10.49 KiB) Visad 5016 gånger
av Malmstroem
Om katalysatorn fungerar så ska det inte finnas någon skadlig halt av koloxid i avgaserna. (Just när bilen startas så fungerar inte katalysatorn, men när den blivit varm så...)
av NilsO
Malmstroem skrev:Om katalysatorn fungerar så ska det inte finnas någon skadlig halt av koloxid i avgaserna. (Just när bilen startas så fungerar inte katalysatorn, men när den blivit varm så...)
Nej, det stämmer inte.

Man får huvudvärk vid i storleksordningen 100 ppm koloxid i inandningsluften. Gränsvärdet för vad som är tillåtet i arbetsmiljö är betydligt lägre än så.

Avgaserna på en Volvo 940 med frisk motor och katalysator får innehålla 0.3 %, koloxid (3000 ppm), alltså 30 gånger så mycket. En sådan halt (i inandningsluften) vore direkt livsfarlig, och ger "huvudvärk, illamående och yrhet efter 5-10 minuter, medvetslöshet efter 30 minuter, död inom 1 timme" för att kopiera en googleträff.

Nu leds väl knappast alla avgaser in i bilen, men visst kan det vara farligt även om mindre mängder avgaser som passerat en fungerande katalysator kommer in i bilen.

Det finns ett fel på trådstartarens bil. Det är en läcka, och går att hitta.
av Malmstroem
Och har du en läcka framför katalysatorn så torde också koloxidhalten kunna vara betydligt högre.

Kommentaren angående katalysator kom främst vid diskussionen om när avgaser dras in "bakvägen" genom rutor etc. Med fungerande katalysator är min uppfattning att det numera inte ett problem. Även om du ligger just vid gränsen -- de flesta bilar har lägre -- så är det osannolikt att du får inte tillräckligt med avgaser för att det ska bli ett problem.

Med äldre bilar med högre koloxidhalt kunde det därmed vara farligt.
av Waizguy
Nu skiljer sig 740 och 940 lite grann men jag tror att även 940 har en rund fläns med packning som håller ihop främreavgasrör och katten, börjar den läcka lite på ovansidan mot golvet så smyger sig avgaser in i kupén vid växelspaken på tomgång. Tog ett tag innan jag fann den läckan och packningen hade gått sönder precis mot golvet och där pös det, går att hålla handen runt flänsen om man startar bilen kall.
Användarvisningsbild
av lennarte
Waizguy skrev:Nu skiljer sig 740 och 940 lite grann men jag tror att även 940 har en rund fläns med packning som håller ihop främreavgasrör och katten
Det är samma "system" på alla. Skiljer lite på utformning och diameter på rören, men alla har stålringen vid katen. Det kan vara lite problem att få tätt, särskilt med "gamla" grejer. Knackar man försiktigt bort lös rost på "konorna" och användet ny ring så brukar det bli bra. Man kan även göra som jag, men det är lite överkurs, kanske. Och kräver svets och kunnande, skulle man "lämna in det" för att svetsa nya ändar blir det nog billigare att köpa ny kat och rör på Biltema. Men det blev både tätt och bra.
:lol:
Laga katen.png
Svetsa i nya konor
Laga katen.png (260.03 KiB) Visad 1778 gånger
Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
robinb3rgsten skrev:Vart fick du tag på dom konorna Lennart? Mvh robin
Köpte på AD-Center, men jag tror att dom flesta som säljer "lösa" rördelar och ljuddämpare för "hemmabyggare" har sådana konor också numera. Om du letar upp min tråd om när jag gjorde jobbet är det mer info. om hur jag lagade katen bl.a

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]