Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ante82
Köpte nyligen en volvo 740 gl -90. Gick fint när jag testade den innan jag köpte den och den går fortfarande fint. Men men... Har lite problem med växlandet. När jag ska lägga i backen numera rasslar och skaver det i lådan till 80% och detta skär ju in i själen :( Dock verkar kopplingen ta som den ska eftersom jag inte har några problem med de andra växlarna. Ettan är iof lite trög att få i. Men får bara missljud när jag ska föra i backen i form av rassel och att de skaver precis som kuggarna i lådan går emot.

Får jag några förslag på vad det kan vara? En fundering jag har är om backspärren inte tar ordentligt... vad tror ni som har erfarenhet?
av Addekarlsson
Om du först lägger i ettan - tvåan sen backen, utan att lyfta kopplingen så klart, gör detta att det går lättare med backen, så är det synkringar som är dåliga.
Mitt förslag på åtgärd på detta är: Lev med det, eller byt låda.
Du har antagligen en M47 (ren femväxlad) och dessa lönar sig sällan att renovera, då dom nästan växer på träd och kostar därmed inte många kr att köpa.

Mvh/ Adde
av Ante82
Nej jag har en VOLVO 744-882.. Och växellåda med overdrive (m46). Ändrar detta förutsättningarna?
av Addekarlsson
Sammalika förutsättningar, annat namn på lådan bara och skillnaden med OD - 5 växlar. :D

Mvh/ Adde

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]