Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För att få en korrekt tomgång lär ju allt fungera dvs felkod=allt fungerar inte=någon symtom kommer bilen vissa..
Får du en fel kod är det någon krets som inte fungerar.

Ta bort kontaktstycket på tomgångsmotorn och se fall det blir någon skillnad?

Mvh
Hur är förresten bränsleförbrukningen? Om bilen verkligen går magert borde den dra ganska lite bensin och det borde också synas på stiften, åtminstone om den gått likadant under en längre tid. Om det däremot är så att lambdasonden tror att den går magert (pga avgasläckage före lambdan) så borde den snarare gå fett och ge svarta tändstift och hög förbrukning för att styrboxen, baserat på signalen från lambdan, tror att det behövs mer bensin. Mitt intryck är förresten att felkoderna sällan är exakta, att de snarare ger en vägledning för vad man ska fokusera på i sin felsökning. Eller vad säger ni som har mer erfarenhet?

Jag har ganska liknande symtom och har också Regina-systemet, men än så länge har jag inte fått några felkoder och jag har inte heller hittat felet. Är nyfiken på hur det slutar för dig, se till så att du berättar om du faktiskt lyckas åtgärda felet!
Min dotter har en a traktor 740 90:a med rex regina och vi har problem med att den äter stift sotar igen dom totalt så den inte startar tomgången är också konstig kan vara bra ibland för att helt plötsligt tvärdö enl felkod så är det tryckgivare signal vad är det ??

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]