Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag skall lämna in bilen för spindel-ledsbyte och ojämn bromsverkan bak (testade byta spindeln själv ida men lyckades inte) Jag har bokat verkstad på Onsdag, då jag lämnar in bilen. Det är på Autoexperten och jag känner den ena mecken lite smått (de är 2 meck som jobbar där, plus en ägare)

Hur är postgången vad gäller pris o igrepp på bilen. Är det kotym att verkstden alltid ringer o säger vad som behöver göras o vad det ungefä kommer kosta? Eller blir det en glad överraskning? I mitt fall så antar jag att man inte vad som orskar ojämn bomrsverkan, därför kanske verkstaden tar besult som att byta dyra prylar.

Närjag lämnar in bilen så kan jag såklart fråga mer o be dem ringa innan ev. dyra ingrepp, men vill här höra vad som är standardförfarane.
Användarvisningsbild
av Nexus
Beror på vad de har för policy på företaget. Gör det annars enkelt och sätt en summa som du anser vara ok. Överstiger det så ber du de ringa fråga om det är ok byta ditt och datt....
av Neonknight
Det finns nog ingen regel eller lag som säger att de måste lämna kostnadsförslag eller höra av sig om det blir dyrt om du inte begärt det, dock så tror jag att de flesta skulle göra det av ren självbevarelsedrift om det börjar dra iväg. Vid eventuell tvist kan rimligheten säkert också ifrågasättas om det är värt att lägga t ex 20000kr på en bil som är värd 15000kr

Som Nexus skrev så kan ett bra alternativ vara att sätta en summa som om priset överstiger den så måste de höra av sig och kolla med dig om det är ok att gå över denna, denna summa kan t ex vara baserat på en preliminär kostnadsuppgift du fått via telefon innan du lämnat in bilen. Ett annat alternativ är att du begär kostnadsförslag, då hör de av sig oavsett vad kostnaden blir.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag är (nästan) säker på att det finns regler skrivet om detta. Alltså ett påbud eller vad man ska kalla det som verkstäder som är med i olika "kedjor" (typ Meca, Mekonomen och sådana) ska följa. Även märkesverstäder måste följa detta. Det gäller att man ska lämna ett pris på jobbet senast när bilen lämnas in och detta får inte överskridas mer än vissa procent utan att meddela kund. Detta kom (då frivilligt) redan när jag jobbade på ESSO Bilverkstad (-80-talet), som ju var just en så kedja. Sedan finns det ju en massa andra verkstäder utanför "kedjorna" som följer detta. men något direkt lagstadgat finns nog inte.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
Eftersom jag känner en av meckarna lite så kände jag mig trygg med servicen, men bad honom ringa om det sticker iväg. Han frågade mig om vad "mycket är" och jag sa "tja typ 3000kr så kan du gärna ringa"

Han ringde, 3030kr :) När jag var där tidigare så sa han att timlönen är 1125. Jag hade med mig ett eget spindelled(då jag innan försökte byta det själv men misslyckades) Minns jag rätt så hade han beställt ett bromsok då låskolven(?) kärvade.

Så troligtvis har han debiterat 2 tim arbete a 1125kr samt bromsok ca 900kr. Oket var nog lite dyrare, då jag ser dyrare priser på nätet. Jag skulle få lite rabatt sa han :) Som sagt, landade på 3030kr.

Effektiv reperationstid skulle jag tro är 60min.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]