Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Väldigt generellt så borde ju reläer kunna provas genom att man kopplar upp dem så att man kan "dra" dem (spänning på spolen) och kopplar en förbrukare över kontakterna och sedan knackar man lite på dem och ser om det blir störningar i strömkretsen. Så har i alla fall jag gjort. En del sorter går att öppna och undersöka, faktiskt, vet inte om det gäller de aktuella reläerna. Pumprelä, spridarrelä och (om det finns) matningsrelä till styrboxen är väl aktuella att kontrollera.
av NilsO
Volvo965 skrev:Är här någon som vet om där sitter justerbara kamdrev på B6304F motorn? Är spåren så stora i så fall, att jag ser det för blotta ögat eller är det bara någon mm som de går att justera?
Felet kanske inte hade med det att göra. Men ja: Den bör ha ställbara kamdrev. Jag tror alla fem- och sexcylindriga varianter av den motorn har det.

I Haynesböckerna etc brukar metoden för kamremsbyte vara att gå efter markeringarna på dreven. Men vill man vara säker på att det blir rätt ska man istället låsa kamaxlarna och vevaxeln och släppa på dreven. (Grovt förenklat :). Kolla 850-delen av forumet – där finns det beskrivet.) Det är samma två låsverktyg till den sexcylindriga motorn som till den femcylindriga 20-ventilers, verktygen har samma artikelnummer.

Jag tror inte man ser "spåren" när skruvarna sitter där, åtminstone inte om dreven står ungefär i mitten.
av Volvo965
Nu till avslutningen av detta problemet.
För några dagar sedan startade jag bilen kall och kör ca 300m. Den gick lika illa som vanligt.
kommer upp till en korsning där jag fick stanna. Kör ut i vägen för att svänga vänster, DÅ bilen börjar att hosta och hacka våldsamt så jag tror att dess sista stund är kommen. Efter detta går bilen som en raket. Nu har jag kört ca 100 mil och den går som en dröm. bränsleförbrukningen är nere på 0,88l/mil där är bra kläm i motorn. Med andra ord PERFEKT.
Vad som har hänt vet jag inte men den går som den skall nu :roll:
Tack för all hjälp jag fått, jag har lärt mig massor.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan det ha varits så enkelt som vatten i bensinen och du fick ut det sista vattnet nu?

Mvh
Lennart
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]