Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
Volvo 940 S2,3 95 FK motorn, bilen har rullat cirka 22 000 mil.
Läckage av kylarvätska från vattenpumpen. Vattenpumpens övre packningsring har gått sönder, spruckit, bitar sticker fram. Packningsringen håller på att tryckas ur, blåsas bort.

Vattenpumpens lager verkar tätt, utan vattenläckage.

Är det risk att stora mängder kylarvätska läcker ut vid en eventuell långkörning på cirka 40 mil innan reparation?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av volvo244gle
Nästan omöjligt att svara på.
Hur mycket läcker det? Är det bara någon droppe som hänger där så är det säkert ingen akut fara. Men blir det en pöl under bilen när den stått så ökar givetvis risken för ett större läckage.

Ta med verktyg och en packningssats till vattenpumpen om du verkligen inte hinner byta innan resan, eller i värsta fall en tub packningssilicon så kan du om inte annat fixa läckaget vid vägkanten.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kör utan locket på expansionskärlet blir trycket i kylsystemet mindre och risken för ökat läckage minskar. Dock ökar vattenavdunstningen och motorn blir lättare för varm, särskilt om det är riktigt varmt ute och du skulle hamna i en bilkö. Men det minskar belastningen på det skadade stället. Två dåliga valmöjligheter, försök att få den bytt, det är det bästa alternativet. Den är inte så svår att byta, det är knappast lönt att sätta tillbaka en gammal vattenpump.

Mvh
Lennart
Tack för råden och synpunkterna. Jag väntar med långkörningen till efter bytet av vattenpumpen.

Varför rekommenderas byte av vattenpump i samband med kamremsbyte?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Bra beslut att fixa pumpen först

Jag har för det mesta bytt pump med kamremen på plats och tvärt om. Byt även kamrem o spännrullen OM du inte vet när remmen och spännrullen är bytt senast eller börjar få många mil/ år på sig.

Och som sagt nedan så gäller det nog mest modeller med pumpen på kamremmen V70 tex.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av Jojje62
Råraksätaren skrev:Tack för råden och synpunkterna. Jag väntar med långkörningen till efter bytet av vattenpumpen.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Det gäller främst dom modeller där vattenpumpen drivs av kamremmen.
Användarvisningsbild
av White
Jojje62 skrev:
Råraksätaren skrev:Tack för råden och synpunkterna. Jag väntar med långkörningen till efter bytet av vattenpumpen.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Det gäller främst dom modeller där vattenpumpen drivs av kamremmen.
Ingen Volvo rödblock då alltså.
Volvo 940 95 S2,3 FK motorn rödblock som gått cirka 22 000 mil.

Nu är vattenpumpen bytt. Den gamla vattenpumpen verkar vara hel i lagret. troligen så var det endast läckage från den övre packningen.

Den gamla vattenpumpen är märkt 7 94, vilket jag tolkar som juli år 1994.

På undersidan av den gamla vattenpumpen sitter en svart plastbit eller en svart plastlåda. Har denna plastlåda någon funktion och i så fall vilken funktion?

Den nya vattenpumpen saknar plastbit, plastlåda.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]