- ons 31 okt 2012, 21:35
Godkväll
Äger som sagt en
Volvo 245
Årsmodell:92
Motor: B230F
Jetronic 2:4
Har ej någon huvudsäkring i motorutrymmet och ej någon huvudsäkring bakom handskfacket.
Symptom/Historik
Problemet startade för några månader sedan.
Att efter regn eller hög fuktighet ej vilja starta.
Dock när den väl startat så går den fläckfritt och då menar jag fläckfritt i varv och tomgång.
Till att kunna köra den helt varm=10mil, stanna motorn för ett ärende, försöka starta och då är den helt död.
Och nu är den fullständigt okapabel till att starta.
Reservdelar som bytts efter att bilen nu vägrar starta
* Fördelarlock+Rotor=För jag trodde det var fukt som spökade. Dock var de förra, bara 1 år gamla, inget slitage.
* Tändmodul= Läste på något forum att den kunde va felet.
* Tändspole= Var gammal, Bytte... OCH JA =) Har dubbelkollat att sladdarna är rätt placerade.
* Bränslerelä= Byttat, Dock var förra bränslerelä bara 1 år gammalt. Ingen förbättring.
Ej bytt
* Tändstift= NEJ, Bara 1 år gamla
* Tändkablar=NEJ,Bara 1 år gamla
* Säkringar= NEJ, Bara 1 år gamla och samtliga har el som går igenom sig på båda sidor.
Kommer bytta i helgen
* Bränslefilter
* Primärpump/Tankpump
* Huvudpump/Under bilen.
Varför: Vet ej hur gamla de är. Så se det som felsökning "Slash" Service.
Motormässigt, just nu:
* Batteri är bra.
* Startmotorn går starkt och bra. Men ej testat om jag får gnista på tändkabel
*Dock har följande 2 STORA FEL UPPSTÅTT!
1:Primärpumpen får ej någon ström!
Det går in 4 kablar i tankpumpen. En av dessa har ström till pumpen. Men den som är RÖD/GUL som går från säkringslådan har ingen EL!
2:När jag började kolla elen. Så tittade jag över säkringarna. Och elen går igenom säkringarna förutom EN! Och det är Säkring 4!
VARKEN NÄR JAG HAR TÄNDNING PÅ ELLER VRIDER OM HELT SÅ STARKMOTORN GÅR IGÅNG.
Säkring 4 och 6 skall gå till bränslepumparna.
Till "säkring 4" går 3 GUL/RÖDA kablar, INGEN av dessa har el i sig. Från "säkring 4" går en GUL/RÖD sladd till Primärpumpen.
Har försökt följa de 3 GUL/RÖDA kablarna. Vart jag än finner dem, så har de ej ström i sig.
Undrar nu
* Varför har Säkring 4 ingen ström till sig, varken i kabel till eller från säkringshållaren???
* Vad fan är det för fel på bilen?? =D
* Kan det vara Styrenheten eller Jetronic som givit upp??
Övrigt
Utropslampan lyser när jag slår till tändningen. Dock har jag ej någon diagnostikutrustning.
Ser detta som ett irriterande "Roligt" pussel, där jag tävlar mot mig själv i att ej behöva lämna bilen till Bilverkstaden och få svaret från dem. Badar ej heller i pengar så skulle gärna vilja ordna problemet själv.
Tycker om min traktor, köpte den i Umeå när jag pluggade i Övertorneå, bor nu i Simrishamn så den har följt med mig länge =)
Tackar oerhört till dem av er som tar er tid att hjälpa mig med min bil. Sänder gärna en peng till den som finner problemet.
Mvh Henry
Äger som sagt en
Volvo 245
Årsmodell:92
Motor: B230F
Jetronic 2:4
Har ej någon huvudsäkring i motorutrymmet och ej någon huvudsäkring bakom handskfacket.
Symptom/Historik
Problemet startade för några månader sedan.
Att efter regn eller hög fuktighet ej vilja starta.
Dock när den väl startat så går den fläckfritt och då menar jag fläckfritt i varv och tomgång.
Till att kunna köra den helt varm=10mil, stanna motorn för ett ärende, försöka starta och då är den helt död.
Och nu är den fullständigt okapabel till att starta.
Reservdelar som bytts efter att bilen nu vägrar starta
* Fördelarlock+Rotor=För jag trodde det var fukt som spökade. Dock var de förra, bara 1 år gamla, inget slitage.
* Tändmodul= Läste på något forum att den kunde va felet.
* Tändspole= Var gammal, Bytte... OCH JA =) Har dubbelkollat att sladdarna är rätt placerade.
* Bränslerelä= Byttat, Dock var förra bränslerelä bara 1 år gammalt. Ingen förbättring.
Ej bytt
* Tändstift= NEJ, Bara 1 år gamla
* Tändkablar=NEJ,Bara 1 år gamla
* Säkringar= NEJ, Bara 1 år gamla och samtliga har el som går igenom sig på båda sidor.
Kommer bytta i helgen
* Bränslefilter
* Primärpump/Tankpump
* Huvudpump/Under bilen.
Varför: Vet ej hur gamla de är. Så se det som felsökning "Slash" Service.
Motormässigt, just nu:
* Batteri är bra.
* Startmotorn går starkt och bra. Men ej testat om jag får gnista på tändkabel
*Dock har följande 2 STORA FEL UPPSTÅTT!
1:Primärpumpen får ej någon ström!
Det går in 4 kablar i tankpumpen. En av dessa har ström till pumpen. Men den som är RÖD/GUL som går från säkringslådan har ingen EL!
2:När jag började kolla elen. Så tittade jag över säkringarna. Och elen går igenom säkringarna förutom EN! Och det är Säkring 4!
VARKEN NÄR JAG HAR TÄNDNING PÅ ELLER VRIDER OM HELT SÅ STARKMOTORN GÅR IGÅNG.
Säkring 4 och 6 skall gå till bränslepumparna.
Till "säkring 4" går 3 GUL/RÖDA kablar, INGEN av dessa har el i sig. Från "säkring 4" går en GUL/RÖD sladd till Primärpumpen.
Har försökt följa de 3 GUL/RÖDA kablarna. Vart jag än finner dem, så har de ej ström i sig.
Undrar nu
* Varför har Säkring 4 ingen ström till sig, varken i kabel till eller från säkringshållaren???
* Vad fan är det för fel på bilen?? =D
* Kan det vara Styrenheten eller Jetronic som givit upp??
Övrigt
Utropslampan lyser när jag slår till tändningen. Dock har jag ej någon diagnostikutrustning.
Ser detta som ett irriterande "Roligt" pussel, där jag tävlar mot mig själv i att ej behöva lämna bilen till Bilverkstaden och få svaret från dem. Badar ej heller i pengar så skulle gärna vilja ordna problemet själv.
Tycker om min traktor, köpte den i Umeå när jag pluggade i Övertorneå, bor nu i Simrishamn så den har följt med mig länge =)
Tackar oerhört till dem av er som tar er tid att hjälpa mig med min bil. Sänder gärna en peng till den som finner problemet.
Mvh Henry