Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Godkväll

Äger som sagt en
Volvo 245
Årsmodell:92
Motor: B230F
Jetronic 2:4
Har ej någon huvudsäkring i motorutrymmet och ej någon huvudsäkring bakom handskfacket.

Symptom/Historik
Problemet startade för några månader sedan.
Att efter regn eller hög fuktighet ej vilja starta.
Dock när den väl startat så går den fläckfritt och då menar jag fläckfritt i varv och tomgång.
Till att kunna köra den helt varm=10mil, stanna motorn för ett ärende, försöka starta och då är den helt död.
Och nu är den fullständigt okapabel till att starta.

Reservdelar som bytts efter att bilen nu vägrar starta
* Fördelarlock+Rotor=För jag trodde det var fukt som spökade. Dock var de förra, bara 1 år gamla, inget slitage.
* Tändmodul= Läste på något forum att den kunde va felet.
* Tändspole= Var gammal, Bytte... OCH JA =) Har dubbelkollat att sladdarna är rätt placerade.
* Bränslerelä= Byttat, Dock var förra bränslerelä bara 1 år gammalt. Ingen förbättring.

Ej bytt
* Tändstift= NEJ, Bara 1 år gamla
* Tändkablar=NEJ,Bara 1 år gamla
* Säkringar= NEJ, Bara 1 år gamla och samtliga har el som går igenom sig på båda sidor.

Kommer bytta i helgen
* Bränslefilter
* Primärpump/Tankpump
* Huvudpump/Under bilen.
Varför: Vet ej hur gamla de är. Så se det som felsökning "Slash" Service.

Motormässigt, just nu:
* Batteri är bra.
* Startmotorn går starkt och bra. Men ej testat om jag får gnista på tändkabel

*Dock har följande 2 STORA FEL UPPSTÅTT!
1:Primärpumpen får ej någon ström!
Det går in 4 kablar i tankpumpen. En av dessa har ström till pumpen. Men den som är RÖD/GUL som går från säkringslådan har ingen EL!

2:När jag började kolla elen. Så tittade jag över säkringarna. Och elen går igenom säkringarna förutom EN! Och det är Säkring 4!
VARKEN NÄR JAG HAR TÄNDNING PÅ ELLER VRIDER OM HELT SÅ STARKMOTORN GÅR IGÅNG.
Säkring 4 och 6 skall gå till bränslepumparna.
Till "säkring 4" går 3 GUL/RÖDA kablar, INGEN av dessa har el i sig. Från "säkring 4" går en GUL/RÖD sladd till Primärpumpen.

Har försökt följa de 3 GUL/RÖDA kablarna. Vart jag än finner dem, så har de ej ström i sig.

Undrar nu
* Varför har Säkring 4 ingen ström till sig, varken i kabel till eller från säkringshållaren???
* Vad fan är det för fel på bilen?? =D
* Kan det vara Styrenheten eller Jetronic som givit upp??

Övrigt
Utropslampan lyser när jag slår till tändningen. Dock har jag ej någon diagnostikutrustning.
Ser detta som ett irriterande "Roligt" pussel, där jag tävlar mot mig själv i att ej behöva lämna bilen till Bilverkstaden och få svaret från dem. Badar ej heller i pengar så skulle gärna vilja ordna problemet själv.

Tycker om min traktor, köpte den i Umeå när jag pluggade i Övertorneå, bor nu i Simrishamn så den har följt med mig länge =)
Tackar oerhört till dem av er som tar er tid att hjälpa mig med min bil. Sänder gärna en peng till den som finner problemet.

Mvh Henry
Om du menar med "diagnostikutrustning" en OBD2-läsare eller något liknande, så är din bil alldeles för gammal för det. Däremot har du ett diagnosikuttag där du kan läsa av felkoder. Det sitter lite bakom vänster fjäderbenstorn. En svart plastdosa, ca 10 x 10 x 7 cm och med en sladdstump och ett stift ungefär som ett banankontaktstift. Detta skall man sätta i dosan på olika ställen när man har öppnat den. Efter att ha tryckt på en knapp som finns där kommer det upp en tresiffrig kod i form av lysdioder som blinkar. Håll papper och penna i beredskap när du gör det här och notera koderna. Dosan kan lagra flera koder.
Sök och läs här på forumet om felkoder och diagnostikbox. Här finns fullständig handhavandebeskrivning och översättning av felkoderna i någorlunda klartext.

Ett tillägg: Här ser du var diagnostikboxen sitter och hur den ser ut.
Bild
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Godkväll

Tackar för tipset om diagnostikuttaget, att jag kan göra det själv, med det som finns där. Ska försöka mig på det.

I övrigt tackar jag hjärtligt för fler tips! Skall under helgen lägga tid på bilen, så hade varit bra om jag jag kunde ha några punkter att felsöka.

Mvh Henry
Godmiddag.

Ber om ursäkt att jag ej haft möjlighet att tidigare återkomma med en uppföljning.

Detta då kontakten till "Fuel Sender Unit", hållaren som håller i primärpumpen var i sönder, så fick beställa hem den först.
Har ej en sladd till min mobilkamera så kan ej ladda upp massa bilder på smorda händer händer och bensin som rinner ner längs armarna =D

Iaf, detta har hänt:
*Läste igenom http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205789 ,om att sladdar till styrenheten etc satt löst,kollade samtliga anslutningar+öppnade och sprejade kontaktspray.

Har bytt ut:
* Huvudpump+Bränslefilter
* Primärpumpen Har testkört, och den pumpar åt rätt håll, när jag direktkopplar till batteriet, genom "Fuel Sender Unit"´ens kablar.
* Fuel Sender Unit- Eller hållaren till Primärpumpen
* Impulsgivaren (Hade verkligen tur här, muttern var iprincip rostfri, inget gick isönder, trots det ej så lättåtkomliga placeringen)

Slutsats
Det är tur att jag ej är en halvt försupen bonde med en studsare och min 245 ej är en gammal häst.

Följande symptom kvarstår
*Ingen ström på Säkring 4
* Startmotorn går starkt, Nyladdat batteri.
* Diagnosuttaget kan jag ej använda då, jag tagit ut batteriet så den har nollställts.

Bortsett ifrån detta så är min 240 för tillfället,DÖÖÖÖÖD!!!! =DDDD HAHAHAHAHAHAHAHA MAAAAAADNEEEEEESSSSS!!!!!!!!!

Följande funderingar
* Ska jag gå in till en Volvo försäljare och belåna mig 466 000kr för en Volvo XC90 D5 R-Design 7-säten -13??? Tjänar 40 700kr på detta, då utropspriset startade på 506 700kr???

*ELLER, Skall jag bytta:
* Styrenheten?
* Tändlåset?

Tackar så ödmjukaste för att ni tar er lediga tid och hjälper mig, har bara min traktor att lita på och vill få igång den! =)

Mvh Henry
säkring 4 får spänning från pumprelät stift 87, dock genom en skarv. Kolla på relät om spänning finns ut när du kör på starten. Om inte kolla oxå så att relät får spänning in på stift 30 röd kabel som kommer från säkring 6.
När du kör på starten skall även bägge orange kablarna från relät stift 87 och 85 ha spänning, detta för att förse spridarna, LMM och tomgångsventil med spänning.
Nåt att börja kolla iallafall , återkom med resultat.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]