Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallådär! (För Guide se längre ner)
Va & köpte mig en 242 -75 iförrgår men hastighetsmätaren & varvräknaren funkar inte.
Fick med en ny wire & de va vad han trodde va felet. Tank & temp funkar prima.

Är det samma wire till hastighet som till varvräknarn? Finns de några andra alternativ som kan orsaka detta?

Är tacksam för hjälp å tips å tricks.
Är helt övertygad om att de finns guider på det här problemet & säkert fler än en tråd, men gör inga fynd med mina sök termer!

Tack o bock! Jimmy :)

EDIT/GUIDE (Koppla in varvräknare):
Hallå, har nu löst problemet med varvräknaren. Passade på att knäppa lite kort så jag tänkte summera alltihopa
-Vad behöver jag?
*2st Kabelskor.
*Stjärn mejsel
*2,5meter 1,5kvadrats elkabel.

1. Ta loss kåpan som sitter under ratten.
2. Stick upp handen mot baksidan utav hastighetsmätaren och ta loss hastighetsmätarewiren. Genom att trycka ner låsningen och dra kontakten rakt ut.
Bild

3. Skruva loss kåpan åvan ratten sitter i 2st skruvar med stjärnskalle, efter dem är lossade lyft lite försiktigt och dra kåpan emot dig.
Bild

4. I Nederkant utav mätarhuset sitter yttligare 2st skruvar med stjärnskalle, lossa dessa.
Bild

5. Mätarhuset är nu löst, dra det rakt ut. Kilar det fast sig, hjälp till med en hand bakifrån.
Bild
Bild

6. På vissa årsmodeller finns det en röd/vit kabel fördragen till just varvräknare. Ligger någonstans innanför torpedväggen. Jag valde att dra en helt ny 1,5kvadrats kabel för att spara tid.
Börja med att fästa en kabelsko i ena ändan och montera den på tändspolens minus.
Bild

7. Dra kabeln in genom torpedväggen, enklast är att följa kabelstammen över till passagerarsidan där det finns färdiga hål i torpedväggen. Gör ett nytt hål i gummitätningen och för sedan igenom kabeln. Akta så att befintliga kablar ej skadas!
Bild

8. Dra kabeln upp till mätarhuset, sätt fast en kabelsko.
Bild

9. Tryck fast kabelskon i mätarhusen, det är flatstiftet som sitter i mitten om av de 3.* Det är den enda som har dubbel fästpunkt.
Bild

10. Provstarta bilen och se så allting fungerar.
Bild

Woilah!
Om alltihopa fungerar som de ska, montera tillbaks allt.
Om inte, läs igenom denna tråd en gång till eller fråga!

*Se förklaringen för de andra 2 kablarna utav"Rådslös" längre ner i denna tråd.
Hoppas det var till hjälp, kommer att byta hastighetsmätarwire imorgon mest troligt, blir förmodligen någon liknande guide efter de bytet! MVH Jimmy
OBS detta fungerade på min bil, tar inte ansvar för vad som händer med din bil.
Senast redigerad av 2 ThinhO, redigerad totalt 0 gång.
Hastihetsmätaren är "mekaniskt" driven med wajern, medan varvräknaren är elektriskt driven, vanligtvis över tändspolen*. Temp och tankmätaren är också elektriska, men över en helt egen krets.
Börja med att skruva ur hastighetsmätarwajern från instrumenthuset. Kör bilen och kolla om wajern snurrar. Tag gärna en assistent till hjälp med detta, så att du kan hålla dig på vägen.

*Anslutning nr 1 på tändspolen. Samma anslutning som kommer från brytarspetsarna.
Om du skall bytta wire,
Så sitter den med små fäst öron och en 8mm skalle ifrån torpeden och ner under bilen,
Där den är skruvad i vlådan (dör behöver du enbart en polygrip för att få löst den) alltså på samma sida som passageraren sitter på.

At få ur wiren ur torpedvägen kan vara krångligt men det går

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av ThinhO
Wiren var av kommer att byta den imorgon. Tack för tipset Anders!

Det jag inte förstår mig på är varvräknaren, tog lös mätarhusen idag. Det går 3 kablar ifrån varvräknaren, antar att det är plus & minus och ett tillslag. Men de tre kablarna går bara in i baksidan av mätarhuset och som går vidare ut till det stora kontaktstycket. Hur vet jag vilken av alla kablar från kontakten till mätarhuset jag ska ansluta till tändspolen?

Tack MVH J
Jag har inte tillgång till schema här, men om du tittar på tändspolen om det finns två kablar på anslutning 1, och den ena av dom går till fördelardosan, så kan du vara tämligen säker på att den andra går till varvräknaren. Du skall i detta läget skaffa dig en multimeter och ringa ut den kabeln mellan kabelskon vid tändspolen och kontaktstycket vid instrumentpanelen. Lossa den från tändsploen så att den blir bortkopplad från allt annat när du gör detta och anslut mätsladden med en krokodilklämma eller liknande. Sök med den andra mätsladden i kontaktstycket. Till slut kommer du rätt. Där skall du sätta en av dom tre kablarna. Dom andra två är högst troligt instrumentbelysning och drivspänning för själva räknaren. Det bör vara en jord också, men det kanske går i metallhöljet? (Jag ser ett schema på Volvo 140 och där är det också bara tre kablar). En viss vägledning, om en av kablarna går till någon kopplingspunkt för andra panellampor, så har du hittat kabeln för belysningen i alla fall. Det bör vara så att mellan den kabeländan och metallhöljet på räknaren skall det vara i storleksordningen 70 Ohm. (Om lampan är hel?) Den tredje kabeln, drivspänningen går till säkringspanelen. Okänt vilket nummer. Märk upp kablarna när du avslöjar deras funktion.
Har du ingen verkstadshandbok, så är det läge för det. Volvos egen blå Gör Det Själv-bok för 200-serien räcker långt i ditt fall. Där finns alla kopplingsschema upp t.o.m. 1986. Boken brukar finnas på Blocket eller Tradera. Det är också möjligt att något antikvariat har den. Sök på Google.
Hmm, vad har du för varvräknare? Original så sitter det en flatstiftsanslutning i mitten på varvräknaren, den ska gå till 1 (-) på tändspolen, sen sitter det en kabel på varje sida av varvräknaren som ansluts till själva mätarhuset och där går det inte att sätta fel.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]