- mån 03 okt 2011, 09:25
#572913
Hallådär! (För Guide se längre ner)
Va & köpte mig en 242 -75 iförrgår men hastighetsmätaren & varvräknaren funkar inte.
Fick med en ny wire & de va vad han trodde va felet. Tank & temp funkar prima.
Är det samma wire till hastighet som till varvräknarn? Finns de några andra alternativ som kan orsaka detta?
Är tacksam för hjälp å tips å tricks.
Är helt övertygad om att de finns guider på det här problemet & säkert fler än en tråd, men gör inga fynd med mina sök termer!
Tack o bock! Jimmy :)
EDIT/GUIDE (Koppla in varvräknare):
Hallå, har nu löst problemet med varvräknaren. Passade på att knäppa lite kort så jag tänkte summera alltihopa
-Vad behöver jag?
*2st Kabelskor.
*Stjärn mejsel
*2,5meter 1,5kvadrats elkabel.
1. Ta loss kåpan som sitter under ratten.
2. Stick upp handen mot baksidan utav hastighetsmätaren och ta loss hastighetsmätarewiren. Genom att trycka ner låsningen och dra kontakten rakt ut.

3. Skruva loss kåpan åvan ratten sitter i 2st skruvar med stjärnskalle, efter dem är lossade lyft lite försiktigt och dra kåpan emot dig.

4. I Nederkant utav mätarhuset sitter yttligare 2st skruvar med stjärnskalle, lossa dessa.

5. Mätarhuset är nu löst, dra det rakt ut. Kilar det fast sig, hjälp till med en hand bakifrån.


6. På vissa årsmodeller finns det en röd/vit kabel fördragen till just varvräknare. Ligger någonstans innanför torpedväggen. Jag valde att dra en helt ny 1,5kvadrats kabel för att spara tid.
Börja med att fästa en kabelsko i ena ändan och montera den på tändspolens minus.

7. Dra kabeln in genom torpedväggen, enklast är att följa kabelstammen över till passagerarsidan där det finns färdiga hål i torpedväggen. Gör ett nytt hål i gummitätningen och för sedan igenom kabeln. Akta så att befintliga kablar ej skadas!

8. Dra kabeln upp till mätarhuset, sätt fast en kabelsko.

9. Tryck fast kabelskon i mätarhusen, det är flatstiftet som sitter i mitten om av de 3.* Det är den enda som har dubbel fästpunkt.

10. Provstarta bilen och se så allting fungerar.

Woilah!
Om alltihopa fungerar som de ska, montera tillbaks allt.
Om inte, läs igenom denna tråd en gång till eller fråga!
*Se förklaringen för de andra 2 kablarna utav"Rådslös" längre ner i denna tråd.
Hoppas det var till hjälp, kommer att byta hastighetsmätarwire imorgon mest troligt, blir förmodligen någon liknande guide efter de bytet! MVH Jimmy
OBS detta fungerade på min bil, tar inte ansvar för vad som händer med din bil.
Va & köpte mig en 242 -75 iförrgår men hastighetsmätaren & varvräknaren funkar inte.
Fick med en ny wire & de va vad han trodde va felet. Tank & temp funkar prima.
Är det samma wire till hastighet som till varvräknarn? Finns de några andra alternativ som kan orsaka detta?
Är tacksam för hjälp å tips å tricks.
Är helt övertygad om att de finns guider på det här problemet & säkert fler än en tråd, men gör inga fynd med mina sök termer!
Tack o bock! Jimmy :)
EDIT/GUIDE (Koppla in varvräknare):
Hallå, har nu löst problemet med varvräknaren. Passade på att knäppa lite kort så jag tänkte summera alltihopa
-Vad behöver jag?
*2st Kabelskor.
*Stjärn mejsel
*2,5meter 1,5kvadrats elkabel.
1. Ta loss kåpan som sitter under ratten.
2. Stick upp handen mot baksidan utav hastighetsmätaren och ta loss hastighetsmätarewiren. Genom att trycka ner låsningen och dra kontakten rakt ut.

3. Skruva loss kåpan åvan ratten sitter i 2st skruvar med stjärnskalle, efter dem är lossade lyft lite försiktigt och dra kåpan emot dig.

4. I Nederkant utav mätarhuset sitter yttligare 2st skruvar med stjärnskalle, lossa dessa.

5. Mätarhuset är nu löst, dra det rakt ut. Kilar det fast sig, hjälp till med en hand bakifrån.


6. På vissa årsmodeller finns det en röd/vit kabel fördragen till just varvräknare. Ligger någonstans innanför torpedväggen. Jag valde att dra en helt ny 1,5kvadrats kabel för att spara tid.
Börja med att fästa en kabelsko i ena ändan och montera den på tändspolens minus.

7. Dra kabeln in genom torpedväggen, enklast är att följa kabelstammen över till passagerarsidan där det finns färdiga hål i torpedväggen. Gör ett nytt hål i gummitätningen och för sedan igenom kabeln. Akta så att befintliga kablar ej skadas!

8. Dra kabeln upp till mätarhuset, sätt fast en kabelsko.

9. Tryck fast kabelskon i mätarhusen, det är flatstiftet som sitter i mitten om av de 3.* Det är den enda som har dubbel fästpunkt.

10. Provstarta bilen och se så allting fungerar.

Woilah!
Om alltihopa fungerar som de ska, montera tillbaks allt.
Om inte, läs igenom denna tråd en gång till eller fråga!
*Se förklaringen för de andra 2 kablarna utav"Rådslös" längre ner i denna tråd.
Hoppas det var till hjälp, kommer att byta hastighetsmätarwire imorgon mest troligt, blir förmodligen någon liknande guide efter de bytet! MVH Jimmy
OBS detta fungerade på min bil, tar inte ansvar för vad som händer med din bil.
Senast redigerad av 2 ThinhO, redigerad totalt 0 gång.