Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
Hej.
Min 240 har under ett års tid knackat lite när man använde torkarna. I vintras ville de inte starta riktigt när det var riktigt kallt men kom igång efter nån minut (-20'). Har sen verkat som om det är glapp i spaken men nu har de helt lagt av. Kollat säkringar och kontakter till motorn. Spaken funkar för lamp-torkarna startar.

Var ska jag börja felsöka?
Kan man tjuvkoppla motorn för att kolla att den funkar?

Mvh /M
av Mimdoo
Jag hade samma problem med min 240. Torkarna gick sakta, med ett knackigt ljud och på vinter när det var riktigt kallt så måste de "tina" upp innan de kom igång.

Felet berodde på att en magnet på insidan av torkarmotorn släppt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Mimdoo skrev:Jag hade samma problem med min 240. Torkarna gick sakta, med ett knackigt ljud och på vinter när det var riktigt kallt så måste de "tina" upp innan de kom igång.

Felet berodde på att en magnet på insidan av torkarmotorn släppt.
Har jag också råkat ut för! Ena statormagneten sprack helt enkelt och kilade fast rotorn.

Värt att kolla
av magseg
Hej.

Tar tag i felet nu. Har stått över sommaren och undrar bara vilka stift som är vilka på kontakten om man skall testa att mäta/ lägga ström på...?

Kontakten har fyra stift med följande kabelfärg:

Svartvit Brun
Gul Grön

Vilken kombination skall man mäta?

Tack.
/M
av magseg
Perfekt. Tack!

Har lossat motorn och öppnat den och det är ena magneten som lossnat.
Alla annat ser bra ut. Förklarar nog skramlandet som varit ibland när man kört torkarna.

Kan man limma fast den igen och i så fall med vad? Epoxilim? Marin-Sikaflex? Stålepoxi?

Tack för tips.
/M
av magseg
Japp. Där satt den.

Det blev Marin Sikaflex....
Limmar rätt så bra :P

Torkarna går och spaken var lite ärjad så det blev att motionera med 5:56.

Nu så....
/M
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]