Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grovgeneral
Var hälsade volvobröder!

Jag är nykläckt bilförare och är livsfarlig i trafiken, enligt trygghansa åtminstone. att köpa en gedigen bil därför ett naturligt steg i vandringen mot nirvana. En gedigen bil är i mitt tycke en volvo och som rubriken skvallrar om så går tankarna mest runt en fin 245: a för en tiotusen ungefär. Dessvärre besitter jag på tok för lite kunskap för att ro ett köp i hamn med lycklig utgång. Därför tänkte jag passa på och låna lite tid av mina kära märkesbröder för att införskaffa ett visst mått av vishet.

Vad bör jag titta efter när jag provkör en 245 och tänka på när jag sparkar däck och ser smart ut?
Är rost i dörrar så pass farligt att ett sådant köp skall undvikas?
hur mycket kostar skötsel i snitt per år?
är abs ett måste då jag enbart har tänkt att köra på sommaren?
vanliga fel som bör vara åtgärdade?

tack som tusan på förhand va!

förresten går baksätena att fälla?
Användarvisningsbild
av turbonisse
hej o välkommen!!!!!!!!

1) ja... du kan göra ett helt dansgolv i bakänden på en 245a.... 245an e den av volvos största skuffar.... :D
vad som kan vara fel o så..... ja de kan vara rost längs skarv mellan golv o tröskel på in sidan...
sen ska du speciellt kolla ett ställe (lite jävligt o se men ) bakom främre stänk skydd mellan golv o domkraftsfäste..
sen lyfter du på skuff locket inne i bak o kollar så den inte har rost i skarvarna bakåt mot drag.. om den har drag.. :D men där ska de inte va nått helst e inte så kul o laga där...
sen motor mässigt... den ska starta lätt o sen inte mer än ticka lite(då mår den kanon) växlspaken ska vara fast o fin o inte bråka när du växlar...
bromsarna ska inte vara några större problem om de e en bil som används hela tiden men för säkerhetsskull... kör framåt i 20 30 km sen börjar du bromsa lite den ska inte vrida ratten åt nått håll(du ska kunna släppa den när du bromsar o den går rakt) sen e de väl helhets intrycket som man får gå på lite me.....
en volvo e ju alltid en volvo!!!!!!!!! :D o lätta att skruva me o inte nått dyrt me delar heller...

lycka te me köpet o kolla ordentligt...

mvh c
av Rådlös
Mycket av dina funderingar kommer an på årsmodell. Min -92 t.ex. tjuter i gummilisten runt framrutan. Det låter som om någon blåser saxofon i framsätet när man kör över 110 km/tim. Äldre modeller har en kromlist i gummilisten. Där finns inte detta ljudet. Motorn och mekaniken till vindrutetorkarna ger upp med tiden. Kolla om det är bytt eller renoverat. På senare modeller är halva karossen galvaniserad, så rost på nedre halvan av bilen är inte så vanligt. Man bör dock kolla bärarmar och stag m.m. under bilen. Rostiga dörrar går att byta ut i värsta fall. Bakluckan har begränsad livslängd i ett par avsenden. Skyltbelysningen har inte dom smartaste lamphållarna. Det kommer in vatten där med rost som följd. Låset i bakluckan kan också rosta ihop. Det är inte låset i sig, utan en arm från låscylindern till låsmekanismen, som rostar fast. Gångjärnen i luckan slits med tiden. Likaså kablaget som går genom gångjärnen. Kablarna sitter så tight fixerade att dom går av till slut. Om man byter dom bör man även byta gångjärnen också när man ändå har loss luckan.
Maskinellt är ju svårt att säga något om, för det beror ju helt på hur bilen har körts och vårdats. Möjligheten finns att ta ett kompprov. Då vet man en del om motorn. Finns det stämplar i serviceboken? Om inte, när byttes t.ex. kamremmen? (Var 8000 mil). Fungerar luftförvärmningen? Viktigt för bränsleförbrukningen. Är kylaren utbytt? Den är av plast, så den börjar läcka när den blir gammal. Fungerar strålkastartorkarna? Är växellådan trög på ettan? Ett förekommande fel. Finns all utrustning till bilen, reservdäck, domkraft, handverktyg, nackstöd, 4 st. m.m? Finns det inte med kan man misstänka slarvig skötsel i övrigt. Har bakaxeln diffbroms? Det krävs specialolja till den. Är stötdämparna bak självjusterande i nivån? Fungerar servosyrningen som man tänker sig? Och bromsarna, är servosystemet tätt? ABS är ett "lyxtillbehör" så det skall du inte se som ett absolut krav.
Du vet väl att du kan få dom två senaste besiktningsprotokollen från Bilprovningen? Tala med dom så ser du lite av bilens tidigare historia. Är vägmätarställningen rimlig i förhållande till tidigare uppgifter t.ex. Mycket tecken på slitage etc. etc. får du känna och lyssna dig till. Ha gärna med dig någon som är bekant med bilen vid provning m.m. Tankarmaturen till bränslemätaren är ett känt fel på Volvo. Man skall ha stor tur om man lyckas hitta någon sådan på bilskroten. Det vanliga är annars reservdelsbutiken.
Däck med mönsterdjup, belysning och bromsar m.m. är säkerhetsutrustning så det skall fungera. Gör det inte det, så välj en annan bil.
Min har gått 35 000 mil, och jag ser för dagen ingen anledning till att byta ut den.
av grovgeneral
Hej och tacktack, heljusta svar som nu ska testas på allt jag ser på hjul med ett volvoemblem på.

En liten fråga till - hur mycket bör jag räkna med för att reparera bilen för om jag gör det själv men i värsta fall av självutnämnd, heltidsarbetande fackman per år?
av rd350
Säg så här istället, Är du bilmekaniker så håller du en tvåfyrtio som är bra från början, rullande fören tusing eller två om året om du slår ut det på fem år. Då kostar det kanske tvåtusen ena året och femhundra nästa. Skruvar du inte själv blir det betydligt dyrare. Men en tacksam bil i alla lägen om inte rosten äter upp den. Driftsäkraste årsmodellen 87 och 88a om du frågar mig. Roligaste Turbo 81-85! :D
Användarvisningsbild
av Tilltugg
grovgeneral skrev:Hej och tacktack, heljusta svar som nu ska testas på allt jag ser på hjul med ett volvoemblem på.

En liten fråga till - hur mycket bör jag räkna med för att reparera bilen för om jag gör det själv men i värsta fall av självutnämnd, heltidsarbetande fackman per år?

Kuggfråga, tycker jag. Jag köpte pärlan på bilden för 2700 spänn av en bilhandlare. (JAJA, det är en gammal -86 med förgasare, men ändå =) )

Vid besiktningen fick jag nerslag på stötdämparna bak. Kanske inte så konstigt då de var helt uppätna och pyste som blockflöjtar.. Vilket kostade mig 500 spänn för ett par gasdämpare från Biltema samt kanske en timmes meckande.. mest för att jag är en klant. En van dude fixar det på en kvart. Så otroligt briljant konstruktion. Som på en gammal moppe. =)

Förutom det.. att hålla igång den.. kostnadsmässigt.. tja.. jag bytte tänddelar och lite sånt som slits.. ska vi säga en femhundring på det... men de lär jag inte behöva byta igen på ett bra tag..

Vad jag försöker säga är att om du har en 245 som går bra i motor och låda samt är ok rostmässigt... plus att du mest ska köra på sommaren... jamen.. då ÄR det ju liksom inga reparationskostnader.. Lyxa till det med ett oljebyte bara. Sen får man räkna med att lite bussningar/styrleder torkar ut/slits varteftersom. Men i snitt blir det inte många hundralappar per år.

*edit* Som nämnts tidigare... JA, sätena går fälla och då rymmer du drygt 2 kubik i den. En normal bäddmadrass 90*200 går in så du kan stänga luckan. Har fraktat 3st stora blå 'oljefat' av plast.. Jag vet inte vad de kallas.. men 3st rullade in och luckan gick stänga. Brorsan bara stod och gapade.. ;)

Släng in en skumgummimadrass och tona rutorna så har du en bra bil att sova i när du är på resande fot. Helt underbara bilar. Nog kan jag tycka att komforten i 7-serien är lite bättre, men det är synd att det är så fantastiskt fula skapelser.. kärlekslöst. 245'an är stilren och vacker... och man ser Arvet i dem. O så prosaisk jag blev.. tur att jag måste ut och köra en sväng snart =)

Och jag anser INTE att ABS är ett måste. Tvärtom anser jag att ABS, antisladdsantispinn-anti-anti bara gör folk till sämre förare... även om de har lite kortare bromssträcka för stunden. Det är DU som ska köra.. inte bilen. ;)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vore jag du skulle jag köpa bilen, och sedan lägga ner några tusenlappar på att få den riktigt fin. Byta slitdelar osv osv.

Man har ju att välja på att putsa upp hela bilen i ett, eller hålla på och strula lite vartefter.

Jag föredrar klart det första alternativet ;) Har tröttnat på att få ligga på nätterna och svetsa saker på min gamla 140 för att ta mig till skolan dan efter ^^
Användarvisningsbild
av dalle76
hej kolla vad det är för motor! undvik b230k fanns på 1987och eventuellt (?)88 års modell har en förgasare med 2 miljoner vakumslangar som strular som fan! inte ens volvo vill kännas vid den motorn längre och den har en annorlunda topp så om kammremmen går av så har du ventilsallad men annars så grattis till ditt beslut om en driftsäker bra bil själv åker jag i en 86a med b230a!
Användarvisningsbild
av Tilltugg
dalle76 skrev:hej kolla vad det är för motor! undvik b230k fanns på 1987och eventuellt (?)88 års modell har en förgasare med 2 miljoner vakumslangar som strular som fan! inte ens volvo vill kännas vid den motorn längre och den har en annorlunda topp så om kammremmen går av så har du ventilsallad men annars så grattis till ditt beslut om en driftsäker bra bil själv åker jag i en 86a med b230a!
Bra du sa det.. jag råkade köpa en -87'a en gång i tiden.. o jösses amalia vilken miss.. Det som är största skillnaden i toppen är väl att den är helt plan och förbränningsutrymmet sitter på kolvarna istället. Vet inte varför, men de motorerna lider ofta av kolvknack. Och sen är den berömda förgasaren också ett vidunder av dumhet. Vakuum överallt. Min rackare drog väl sisådär 4 liter milen och dog vid högersvängar. Försökte felsöka men hittade inga trasiga slangar. Nä, aldrig mer en "K". Jag kan förstå varför det bara blev 1 år som dessa spisar tillverkades. Liksom du så har jag en B230a och är brutalt nöjd. =)

** dessutom är min också en -86 :)
av joj2
Instämmer i tidigare måleriska formuleringar!
Saknar min NRW (vit 88:a) brutalt mycket. Hon såldes för en spottstyver till frugans kompis som hade mage att låta försäkringsbolaget lösa ut henne när hon fick högerflygeln och strålkastarn mosad av en smitande parkeringsmarodör. Vilket slöseri, hon var i maskinellt toppskick och med knappt insuttet lädersäte på förarplatsen! Snyft... :cry:

Men som tidigare skribenter varit inne på: Undvik förgasarmotorer utan köp en insprutare med b230F-motor. Snålast och närmast foul-proof. Fanns 1987 fram till 1993. De sista årsmodellerna har annorlunda baklucka som är mindre rostkänslig. Nackdelen med 245 är väl bullret, tystare bilar har jag åkt i.

Det enda som utseendemässigt slår en 245 är en tidig 144 eller 142. Men pga framvagsfjädringen är de inte på långa vägar lika bra bilar. :D
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?