Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För ett par år sedan blev jag tvungen att byta insugspackning då den drog tjuvluft. Efter bytet så växlar lådan för sent tycker jag, utom när man ska öka lite vid ganska hög fart, man behöver inte trycka i kickdown för att den ska växla ner. Men råkar man trycka lite extra så blir det två växlar ner, inte kul när man ligger i 110, vrålar läskigt under huven. :shock:

Om man tar ett exempel så måste jag upp i närmare 80 för att den ska växla till 4:an. Jag kan få den att växla tidigare, men upp till 80 måste man köra äggvarianten på gaspedalen för att den inte ska växla ner igen.

Finns det något sätt att justera växlingen, sedan det blev bättre undertryck i insuget så växlar den senare. Och jag provade att byta växellådsolja, det hjälpte inte.

Några idéer?
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
kolla om kickdown wiren är rätt justerad om den har ändrat sig blir lådan konstig
jag minns tyvärr inte hur den ska vara justerad :oops:

mvh/roger
Förmodligen har du ändrat på kickdownwirens inställningar då du hade av insuget, kolla först och främst så att den sitter där/som den ska. Justera wiren vid behov, har för mig att det ska vara 2-3mm mellan höljet och stoppet på wiren obelastad.

Edit: Nu när jag tänker efter så kan det varit så lite som 1,2mm istället för 2-3mm, minnet sviker mig och jag vet ärligt talat inte vilket som är rätt just nu. Det jag däremot vet med säkerhet är att jag alltid justerat till 3mm med gott resultat på mina bilar.
:D Ni är änglar!! :-)-)

Att ingen har talat om det för mig förut!! Jag har frågat runt med jämna mellanrum, kände dock inte till detta forum då (tror jag i alla fall) så här har man ju missat att fråga. Skruvade lite, och var ute på en provtur och det har redan blivit betydligt bättre. Justerade till ca 1,5 mm, kan nog tas upp till 3mm precis som du skrev så kanske det blir perfekt.
Det är inga konstigheter egentligen, leta rätt på gasrullen till att börja med.
På denna sitter det först och främst gaswiren som kommer från pedalen, men här sitter då även en wire som kommer från växellådan, kikar man på den så ser man att den går liksom ner bakom motorn vid torpedplåten.
Höljet sitter fastskruvat med 2st M8 muttrar (13mm nyckel) och det är här som man justerar wireläget.
På själva wiren sitter det en "klump" fastgjuten, det är ifrån denna och till höljets början som man mäter avståndet.
Pedal och gasrulle skall vara opåverkat vid justering.

Här är en mkt enkel ritning:
Bild
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]