PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ErikJo
hej !

Har lite funderingar ang. bromsarna på min 142 a ..

Pedalen går fjäderlätt(inget motstånd alls) till ca. hälften sen blir den stum ( bromsarna tar men man måste trycka hårt)

Har renoverat huvudbromscylindern med nya packningar.. ska den luftas på något vis?

Det jag tyckte va skumt var att när jag fyllde på behållaren med bromsvätska och tog en skruvmejsel och tryckte in kolven för att kolla om det funkade, då var det som att det sprutade bromsvätska och samtidigt luft..

Är det den där så kallade stoppskruven som ska agera luftnippel eller?

Sedan har jag kollat i verkstadshandboken och det var mycket avancerad om i vilken ordning man skulle lufta.. man skulle i princip lufta frambromsarna flera gånger, yttre inre, övre undre osvosvosv..

Kan det funka att bara behöva lufta ett bromsok endast en gång och slippa skruva av och på däcken... Tex vänster bak, vänster fram, höger bak , höger fram

Tacksam för svar
har man tömt hela systemet så brukar det kunna vara lite krångel innan det blir bra... men om allt är som det ska så ska det fungera genom att bara lufta oken, dock så kan det finnas luft i mitten av systemet, så jag brukar köpa en liter, och nästan tömma ut en liter vid bara luftningen. på det sättet slipper man att det finns luft någonstans mittpå.

en annan bra sak att köpa är en sån slang du sätter på behållaren och sedan kopplar till däcket, det ger ett jämnt tryck hela tiden och pumpar inte så som det blir när du gör det med pedalen.

och dålig bromsvätska kan göra så du får trycka hårt på pedalen för att det ska hända något...

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]