- tis 08 jun 2010, 22:48
#416592
hej !
Har lite funderingar ang. bromsarna på min 142 a ..
Pedalen går fjäderlätt(inget motstånd alls) till ca. hälften sen blir den stum ( bromsarna tar men man måste trycka hårt)
Har renoverat huvudbromscylindern med nya packningar.. ska den luftas på något vis?
Det jag tyckte va skumt var att när jag fyllde på behållaren med bromsvätska och tog en skruvmejsel och tryckte in kolven för att kolla om det funkade, då var det som att det sprutade bromsvätska och samtidigt luft..
Är det den där så kallade stoppskruven som ska agera luftnippel eller?
Sedan har jag kollat i verkstadshandboken och det var mycket avancerad om i vilken ordning man skulle lufta.. man skulle i princip lufta frambromsarna flera gånger, yttre inre, övre undre osvosvosv..
Kan det funka att bara behöva lufta ett bromsok endast en gång och slippa skruva av och på däcken... Tex vänster bak, vänster fram, höger bak , höger fram
Tacksam för svar
Har lite funderingar ang. bromsarna på min 142 a ..
Pedalen går fjäderlätt(inget motstånd alls) till ca. hälften sen blir den stum ( bromsarna tar men man måste trycka hårt)
Har renoverat huvudbromscylindern med nya packningar.. ska den luftas på något vis?
Det jag tyckte va skumt var att när jag fyllde på behållaren med bromsvätska och tog en skruvmejsel och tryckte in kolven för att kolla om det funkade, då var det som att det sprutade bromsvätska och samtidigt luft..
Är det den där så kallade stoppskruven som ska agera luftnippel eller?
Sedan har jag kollat i verkstadshandboken och det var mycket avancerad om i vilken ordning man skulle lufta.. man skulle i princip lufta frambromsarna flera gånger, yttre inre, övre undre osvosvosv..
Kan det funka att bara behöva lufta ett bromsok endast en gång och slippa skruva av och på däcken... Tex vänster bak, vänster fram, höger bak , höger fram
Tacksam för svar