- fre 07 maj 2010, 11:03
#407208
Kontakta dom och fråga vad dom menar. Så luddiga får dom inte vara i sina protokoll. Tanken måste ju vara att du skall kunna ta med dig protokollet till en verkstad och säga "fixa det här". Och verkstaden skall inse och hitta felet och kunna åtgärda det efter SvBp:s anmärkningar. Teoretiskt sett, så skulle det kunna vara så att någon annan körde bilen till SvBp i ditt ställe, men "denna andra" person är helt nollställd på bilars teknik och funktion. Då måste protokollet vara skrivet så att du som bilägare, men inte just då deltagande i provningen, förstår vad som är fel.
Jag har faktiskt varit med om något liknande för flera år sedan. Vid en besiktning fick jag anmärkning på en styrled. Jag lämnade bilen till en märkesverkstad, men dom ringde upp mig och sa att det är inget fel på någon del av framvagnen. Dom hade t.o.m. gått igenom allt för att försäkra sig om att det inte hade blivit något fel eller missförstånd. Så jag visade upp bilen igen utan att något hade åtgärdats, och den gick igenom. För säkerhets skull hade jag "laddat upp mig" med motargument och verkstadens ord i fall det skulle bli någon disskusion. Men det behövdes alltså inte.