PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Marcus D5
Hej, är just på väg att köpa en Duett. B18.

Vill byta ut motor till en Diesel. 850/V70 eller VW eller MB. Vad ska man tänka på, vad behövers till växellådan. Kan man sätta på en växellåda från en 745 och en Diesel från en VW eller!?

Jag vill ha bilen som en snål bruksbil men den ska vara en veteran så jag slipper onödigat höga skatter.

Hur gör jag, tips!
av Rådlös
Jag har inte gjort någon sådan operation som du vill göra, men om du tänker dig att göra något på det minst komplicerade viset så skall du ju välja en VW-motor eftersom den förmodligen passar på växellådan utan några större ombyggnader. Dom dieselar som fanns i 200 och 700-serien var VW-motorer. VW finns (fanns) i 4, 5 och 6 cylindrar.
Förr i världen använde man Perkinsdieselar i Amazon bl.a. men det är många år sedan, och att hitta en sådan fungerande motor i dag torde vara tämligen dödfött.
Här har du en firma som säljer konverteringssatser och växellådsadaptrar till flertalet motorer och bilar: http://www.smt.nu/
(Hemsidan är inte av högsta tillförlitlighet, men om du trixar lite och använder Eniro så bör du få upp sidan efter lite arbete)
av Vovlo_Henrik
Är inte D24 och D5252T lite väl stora motorer till en Duett? En VW diesel från ex golf skulle kanske passar bättre? Ett problem är att Duetten inte har så stor kardantunnel.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]