PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av swede265
#369120
Hej.
Jag har ett problem med en B20. Startar och går (nästan rent) på tomgången, varvar man upp den till 1500-2000varv spottar och fräser den för att sedan stanna. Ingen gnista. Kollar man brytaravståndet är det 0. Efter att ha felsökt mycket har jag konstaterat följande. Brytarna blir varma så att bakeliten vid fördelarens axel smälter??? och brytarna öppnas ej.
Har bytt tändspole, stift, brytare, kondensator men problemet kvarstår. Det verkar som att strömmen tar "fel" väg och brytaren blir varm. Detta sker när jag försöker varva upp lite.

Har någon något tips är jag tacksam.

MVH Micke
av Rådlös
#369221
Hur är det med hela fördelaren? Har du kollat så den inte är utsliten, vilket den kan vara på flera sätt?
Om du inte visste det, en fördelare skall smörjas med en tesked olja en gång om året, ungefär. Under rotorn sitter en filttuss inne i axeln som är ihålig. Där skall man hälla i olja. Vissa fördelare har också en oljekopp på utsidan, under själva "burken", vid fördelarfoten.
Användarvisningsbild
av Ståhl
#369560
Hade precis samma problem på en tidigare bil.

Det visade sig vara så att förkopplingsmotståndet till tändspolen som gått sönder.
så jag bytte den och så vips så blev allt bra. :roll:
av swede265
#370014
Jag har kört med 12V tändspolar är inne på den 3:e nu och provar, utan förbättring.
Börjar bli frustrerad, letar fördelare än, för att byta och prova.
av CalleV70
#371262
är det endera av brytarspetsarna som blir varma? Eller axeln?
(tändspole med förbikopplingsmotstånd borde inte värma spetsarna... Det är så att med detta, ger man 12 V i startögonblicket dvs när startrelät drar dvs mer gnista, för att sedan mata spolen med ca 7,5 V i tändläget).
av swede265
#371748
Hade en teori om att motorns jordfläta kunde vara dålig, och att dålig kontakt medförda varmgång i den rörliga delen på brytaren. Satte i gamla brytaren och jordade motorn extra med 2st startkablar, motorn gick som tidigare. Nästan bra på tomgång och bluddrade/smällde i avgasröret föra att sedan stanna. Detta vi 1500-2000rpm.
Kollade direkt efter stoppet om brytarna var varma, det var de inte.

Har plockat ur bränslepumpen för att se om den pumpar som den ska, det gör den.
Har varit ur med membranet i förgasaren och kollat det ( Zenith 175cd, stavade jag rätt tro? ).
Har köpt nya stift och brytare igen.

Har en ny teori:
Problemet har orsakats av dålig jord av motor, vid startförsöken har de nya NGK-stiften blivit "sura". De brukar inte klara det så bra.
Nu har jag jordat motorn på 2 ställen, ska montera de nya stiften och brytarspetsarna och se om den går riktigt.

Låter detta någolunda logiskt??? vad tror ni?
Lovar att skriva här tills motorn går riktigt.

Micke
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]