PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ra86
#343491
Läste om de nya EU-belysningsreglerna, enligt transportstyrelsens dokument är det från och med 15 okt tillåtet för bilar av 1978 års modell eller äldre att köra i dagsljus med endast två varselljus tända alltså helt utan bakljus. (63§ i länkat dokument)
Frågan gäller då skall man tolka det som att de gamla gula 70-tals varselljusen är lagliga igen utan att koppla via parkeringsljus mån tro?

Länk till dokumentet: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
Användarvisningsbild
av SvenB
#343493
Apropå varselljus: Är det tillåtet att använde dimljusen som varselljus? Jag gör oftast det, men får många ilskna blinkningar. De är rätt inställda.
av Amarace
#343584
Är väl ingen ändring, varselljus har du alltid fått köra med utan bakljus dagtid.
Och dom har alltid varit godkända och är fortfarande. SÅ dom gamla gula varselljusen får man alltså ha.
Men av vilken anledning ska man köra utan att ha parkeringslljuset inkopplat?

Man får ha "Annat ljus" dagtid istället för halvljus, men INTE tillsammans med halvljus. Som Annat ljus räknas Varselljus, Dimljus samt spänningsreducerat halvljus.
av ra86
#343924
Amarace skrev:Är väl ingen ändring, varselljus har du alltid fått köra med utan bakljus dagtid.
Och dom har alltid varit godkända och är fortfarande. SÅ dom gamla gula varselljusen får man alltså ha.
Men av vilken anledning ska man köra utan att ha parkeringslljuset inkopplat?

Man får ha "Annat ljus" dagtid istället för halvljus, men INTE tillsammans med halvljus. Som Annat ljus räknas Varselljus, Dimljus samt spänningsreducerat halvljus.
Nej det var tydligen ingen ändring med de för i år nya bestämmelserna, det hade ändrats redan för länge sedan, men han jag snackade med hos Transportstyrelsen nu idag sa att det var förbjudet att köra utan bakljus även om man hade varselljus under en period.
Varför köra utan bakljus? Ja, är det inte smidigare att kunna koppla in bara gula-varselljuus på en 142:a som tänds/släcks automatiskt med tändningen, och släcks när man drar ut knappen för park- hel-ljus?
av ra86
#343925
KKR skrev:Apropå varselljus: Är det tillåtet att använde dimljusen som varselljus? Jag gör oftast det, men får många ilskna blinkningar. De är rätt inställda.
Jag frågade Transportstyrelsen om detta också, och det går utmärkt bara de är E-märkta och har tillräckligt hög ljusstyrka för att vara "väl synliga i dagsljus på ett avstånd av 150 meter" vilket ju alla dimljus minst har :)
#347217
ra86 skrev:
Jag frågade Transportstyrelsen om detta också, och det går utmärkt bara de är E-märkta och har tillräckligt hög ljusstyrka för att vara "väl synliga i dagsljus på ett avstånd av 150 meter" vilket ju alla dimljus minst har :)
Men tydligen vet inte polisen om detta, i alla fall inte de jag blev stoppade av i förmiddags 11:00 i Huddinge. De påstod med en idiots envishet att det var förbjudet att använda dimljus som "körljus". Endast halvljus eller särskilda varselljus skulle enligt dom vara tillåtna. Jag talade då om att jag läst om detta på papper från transportstyrelsen att dimljus jämnställs med varselljus. Då blev det lite osäkra och sade " Okej du får åka för den här gången men nästa tar vi dej, och då kostar det 2.000:- för detta rubriceras som att du kört utan belysning, det är solklart". Detta resulterade i att jag kom försent till ett möte eftersom de skulle göra nykterhetskontroll och slå på mitt körkort när de ändå höll på. Nu har jag varit ute på Vägverkets hemsida och beställt en broschyr att ha i bilen. Den har nummer 88519 och heter "Välj rätt fordonsbelysning" ifall man möter fler poliser som inte vet vad de pratar om.
#347218
KKR skrev:[]

Men tydligen vet inte polisen om detta, i alla fall inte de jag blev stoppade av i förmiddags 11:00 i Huddinge. De påstod med en idiots envishet att det var förbjudet att använda dimljus som "körljus". Endast halvljus eller särskilda varselljus skulle enligt dom vara tillåtna. Jag talade då om att jag läst om detta på papper från transportstyrelsen att dimljus jämnställs med varselljus. Då blev det lite osäkra och sade " Okej du får åka för den här gången men nästa tar vi dej, och då kostar det 2.000:- för detta rubriceras som att du kört utan belysning, det är solklart". Detta resulterade i att jag kom försent till ett möte eftersom de skulle göra nykterhetskontroll och slå på mitt körkort när de ändå höll på. Nu har jag varit ute på Vägverkets hemsida och beställt en broschyr att ha i bilen. Den har nummer 88519 och heter "Välj rätt fordonsbelysning" ifall man möter fler poliser som inte vet vad de pratar om.

Skamligt att vi har sådana trafikpoliser ute efter vägarna, inte meningen att det är vi bilister som ska upplysa vad som är lagligt eller ej.....fy fan
av CalleV70
#348353
KKR, du har rätt, dvs att du får ha dimljus under dagtid (eller snarare dagsljus som är svårdefinierat) Dock undrar jag varför du kör med dimljuset? Halvljuset syns bättre dvs säkrare för dig.
Användarvisningsbild
av SvenB
#348361
CalleV70 skrev:KKR, du har rätt, dvs att du får ha dimljus under dagtid (eller snarare dagsljus som är svårdefinierat) Dock undrar jag varför du kör med dimljuset? Halvljuset syns bättre dvs säkrare för dig.
För att spara halvljuslamporna tills dom bättre behövs, då det är skymning, mörker eller gryning. Det är mycket lättare att byta dimljuslamporna än halvljuslamporna. Har du t.ex. försökt dig på att byta halvljuslamporna på en Renault Megane II? MIn dotter har en lika dan Renault som jag hade tidigare, det är så bökigt att komma åt halvljuslamporna att det är ett verkstadsjobb. Under de tre år jag hade Renaulten böt jag inte en enda halv eller helljuslampa. Men det var ju inte det mitt inlägg handlade om utan att de poliser som stoppade mig inte visste att det ÄR tillåtet att köra på dimljus i dagsljus. Det är hemskt att det finns poliser som gör egna åsikter till egna lagar. För man får verkligen hoppas att det inte är utbildningen det är fel på, för då finns det fler poliser som håller på på detta sätt på våra vägar
av CalleV70
#348764
jag tänkte, att under veteranmodeller du hade en gammal historia med moderna H4!!
( Jag har sett både Modus och Vouager som kräver barnhänder!! idiotlösningar för lampbyte) Fast jag tycker säkerheten är större med halvljus, så man får ta kostnaden för det

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]