PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Wolverine
Hejsan allesammans!

Har inte skrivit i det här forumet på många år nu då jag inte haft Volvo på ett tag. Men så idag inhandlades äntligen min alldeles egna tvådörrars Volvo Amazon 1965:ans årsmodell. :D

Har hittills aldrig gett mig på att skruva med en sådan här, men det ska väl ge med sig vad det lider, och det känns väldigt skönt att vara tillbaka i Volvo-familjen :)

Nu till mina frågor. (Kan säkert finnas i andra trådar men har ej hittat det jag söker)

Motorer...hurpass stor motor får jag kasta i Amazonen innan jag måste regga om den som ombyggt fordon? Skulle det t.ex vara tillåtet att hänga i en 240-motor med automatlåda eller liknande? Eller har jag på tok för mycket effekt då? Och jag tar mer än gärna emot alla ideer och tips och förslag på vad ni själva har gjort med era Amazoner, vilka andra motorer som passar mer eller mindre rakt på :)

Fråga nummer två, hur sjutton får jag reda på om bilen jag har är reggad med bälten eller ej? Förra ägaren hade heller ingen aning då han aldrig hade besiktat den själv. Just nu sitter det ett par bälten i, men eftersom mina planer är att endast ha den här bilen som ett hobbyprojekt som jag ska göra ruskigt fin och sedan åka på crusing med osv så hade jag helst haft den utan bälten då jag ändå inte kommer åka fortare än man kan gå :-) Eller är det helt sonika såpass enkelt att man kan ta bort samtliga bälten i bilen och sedan bara besiktiga? Är helt okunnig på vilka regler som gäller, men har för mig att jag har läst att 65:ans årsmodell är tillräckligt gammal för att inte ha bälteskrav?

Tackar på förhand

//Tobbe
av Vovlo_Henrik
Inga bälteskrav -65 men jag rekommenderar att du har bälte då det inte krävs så hög fart innan huvudet sitter i vindrutan :wink:

Om du tänkt åka i gångfart på crousing så kanske det är enklast att ha orginalmotorn kvar?? En trimmad B20 är inget att skämmas över :wink:
Maxeffekt: 100hk/196,2nm utan skivbromsar, 150hk/196.2nm med skivbromsar tror ja det var?? Ändras mer saker som bakaxel, bromsar m.m så blir det att besikta som ombyggt fordon, har du måttat nått på en B230?? Misstänker att det är trångt i kardantunneln :???:
av Wolverine
Hejsan!

Ville bara börja med att tacka för det snabba och informativa svaret :)

Så med andra ord kan jag hiva bältena utan risk för repressalier vid besiktning?

Har nämligen en vision om hur min Ammis ska se ut vid färdigställande, vill helst ha amerikanska helsoffan fram, och där passar inte riktigt bältena in i ekvationen, och likaså hade önskedrömmen varit ratt-automat.

Men vid lite läsande på forumen här så har jag insett att min kära B18-motor faktiskt fanns med automat, men det verkar vara minst lika mycket besvär att byta ifrån manuell till automat som det vore att kasta i komplett motor+vxl-låda ifrån en 240 eller 140? (Vette tusan om ens 140 fanns med automat?)

Upplys mig ni som är insatta i ämnet! :-P Jag suger i mig som en svamp av alla era tankar och ideer :)

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av erikn
Min svåger hade en 140 (kommer inte ihåg om det var 2- eller 4-dörrars) med rattstångsautomat. Kommer ihåg det då han ryckte i 2:an då den tvärdog ibland och då hoppade den igång. Han hittade felet till slut, det var glapp i en sladd.

Årsmodell före 73 i alla fall, för det var utstickande dörrhandtag.
av Frownlayer
72 isf... för det var då det infällda handtaget kom...
av Wolverine
Men vill minnas att min 240glt var på "heeeela" 136 hästar...då borde jag alltså iprincip ha fria händer att kasta i vilken volvo-motor och låda som helst så länge jag inte slänger i en 940turbo-motor eller liknande där hästantalet antagligen överstiger 150... Byta till skivbromsar runtom hade jag liksom tänkt göra ändå, när jag körde hem amazonen igår så tappade jag nästan räkningen på antalet gånger som jag tappade bromsförmågan :-P
Användarvisningsbild
av erikn
Hupp, var det -73 som de fyrkantiga baklysena kom? Jag trodde att de kom samtidigt som handtagen.
av Vovlo_Henrik
erikn skrev:Hupp, var det -73 som de fyrkantiga baklysena kom? Jag trodde att de kom samtidigt som handtagen.
Japp -73 kom de större bakljusen :wink:

Wolverine skrev:Men vill minnas att min 240glt var på "heeeela" 136 hästar...då borde jag alltså iprincip ha fria händer att kasta i vilken volvo-motor och låda som helst så länge jag inte slänger i en 940turbo-motor eller liknande där hästantalet antagligen överstiger 150... Byta till skivbromsar runtom hade jag liksom tänkt göra ändå, när jag körde hem amazonen igår så tappade jag nästan räkningen på antalet gånger som jag tappade bromsförmågan :-P
Bromsarna får du inte ändra utan att bilen reggas om med andra bromsar!! :???:
av Wolverine
Men faller inte det inom just det området vi har pratat om? Du skrev ju att man fick ha 150hp förutsatt att man hade skivbromsar runt om, så länge man håller sig inom de ramarna så borde det gå att regga och besiktiga utan att behöva regga om som ombyggt fordon? :-S
Användarvisningsbild
av Ståhl
polaren fick max regga med 100hk utan skivor runt om...
och 180hk med skivor runt om.
och det var en amazon.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]