- ons 09 sep 2009, 20:33
#320073
Hejsan allesammans!
Har inte skrivit i det här forumet på många år nu då jag inte haft Volvo på ett tag. Men så idag inhandlades äntligen min alldeles egna tvådörrars Volvo Amazon 1965:ans årsmodell. :D
Har hittills aldrig gett mig på att skruva med en sådan här, men det ska väl ge med sig vad det lider, och det känns väldigt skönt att vara tillbaka i Volvo-familjen :)
Nu till mina frågor. (Kan säkert finnas i andra trådar men har ej hittat det jag söker)
Motorer...hurpass stor motor får jag kasta i Amazonen innan jag måste regga om den som ombyggt fordon? Skulle det t.ex vara tillåtet att hänga i en 240-motor med automatlåda eller liknande? Eller har jag på tok för mycket effekt då? Och jag tar mer än gärna emot alla ideer och tips och förslag på vad ni själva har gjort med era Amazoner, vilka andra motorer som passar mer eller mindre rakt på :)
Fråga nummer två, hur sjutton får jag reda på om bilen jag har är reggad med bälten eller ej? Förra ägaren hade heller ingen aning då han aldrig hade besiktat den själv. Just nu sitter det ett par bälten i, men eftersom mina planer är att endast ha den här bilen som ett hobbyprojekt som jag ska göra ruskigt fin och sedan åka på crusing med osv så hade jag helst haft den utan bälten då jag ändå inte kommer åka fortare än man kan gå
Eller är det helt sonika såpass enkelt att man kan ta bort samtliga bälten i bilen och sedan bara besiktiga? Är helt okunnig på vilka regler som gäller, men har för mig att jag har läst att 65:ans årsmodell är tillräckligt gammal för att inte ha bälteskrav?
Tackar på förhand
//Tobbe
Har inte skrivit i det här forumet på många år nu då jag inte haft Volvo på ett tag. Men så idag inhandlades äntligen min alldeles egna tvådörrars Volvo Amazon 1965:ans årsmodell. :D
Har hittills aldrig gett mig på att skruva med en sådan här, men det ska väl ge med sig vad det lider, och det känns väldigt skönt att vara tillbaka i Volvo-familjen :)
Nu till mina frågor. (Kan säkert finnas i andra trådar men har ej hittat det jag söker)
Motorer...hurpass stor motor får jag kasta i Amazonen innan jag måste regga om den som ombyggt fordon? Skulle det t.ex vara tillåtet att hänga i en 240-motor med automatlåda eller liknande? Eller har jag på tok för mycket effekt då? Och jag tar mer än gärna emot alla ideer och tips och förslag på vad ni själva har gjort med era Amazoner, vilka andra motorer som passar mer eller mindre rakt på :)
Fråga nummer två, hur sjutton får jag reda på om bilen jag har är reggad med bälten eller ej? Förra ägaren hade heller ingen aning då han aldrig hade besiktat den själv. Just nu sitter det ett par bälten i, men eftersom mina planer är att endast ha den här bilen som ett hobbyprojekt som jag ska göra ruskigt fin och sedan åka på crusing med osv så hade jag helst haft den utan bälten då jag ändå inte kommer åka fortare än man kan gå

Tackar på förhand
//Tobbe
//Tobbe