PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

:twisted: tjena :twisted:

har lite planer på att slänga i en b21 eller en b23 lätttrycks turbo motor i amazonen (en 67 a) men är det någon som vet vad som behövs göras eller har gjort något liknande ?
jag kommer troligen behöva ett intyg från volvo eftersom jag höjer effekten med mer än 10 %. Och besiktningen kanske tycker att bromsarna blir för klena så jag tänkte om man kan få dit en 140 framvagn utan några större bekymmer ??

är tacksam för alla ideer eller tips :D
av Ebbe
Om jag inte minns fel så är Amazonen godkännd upp till 150hkr med orginal skivbromsar, så nåt byte till 140´n bromsar behövs nog inte.
Enklaste vid byte till b21-23 är att sätta motorn rakt och byta till B20 oljepump och tråg ). Justeringar av motorfästena behövs. Dessutom kommer insuget att vara vinklat uppåt så en avfräsning av anliggningsytan behövs. Ev behöver man lägga på material eller göra en liten adapterplatta. Gör du eget insug är det ju inga problem.
Byte av växellåda rekomenderas till M45 då M40´s svep normalt inte passar ihop med B21 (undantag finns)
Har säkert glömt nåt men det finns säkert mera kunskap här på forumet!
Lycka till!
Ebbe
av Arne
För att du ska få dit M45 lådan måste du förstora kardantunneln så att spakstället ska rymmas.

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]