PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av exemon
Lyckades få tag på en weber 36 dcd som skall pundbyggas på org insuget.

Den saknar dock choke vilket jag inte behöver. Jag jag bara klippa ut en bricka och bulta fast där choken förr satt? Eller kan jag helt enkelt bara låta det vara öppet där?
Har beställt bestyckning osv men känner inte för att beställa en choke för 800 kr och sedan aldrig använda den ;-)

Tack på förhand! :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Dcd är en 2-stegs förgasare med ett andrasteg som öppnar vid belastning. Antingen mekaniskt eller (senare modeller) med vakuum. Choken sitter då (ofta) bara på första steget. Det fanns både manuell och automatiskt choke. Eftersom den delen fattas (fanns både elektrisk och kylvattern uppvärmning) så kan du bara fästa choken i öppet läge. Eller ta bort spjället, låt spjäll axeln vara kvar. Lås den med typ locktite. Har det varit choke utan spjäll (fanns också) är där förmodligen kanaler till flottörhuset som får tätas. Har inte erfarenhet av dessa.
av exemon
Okej så jag fäster den i öppet läge bara, tack! Så öppet betyder att choken är av?
av exemon
Det intressanta är att när jag öppnade den så började motorn varva mycket högre! Tror att den kanske ska vara stängd egentligen!
Användarvisningsbild
av lennarte
exemon skrev:Det intressanta är att när jag öppnade den så började motorn varva mycket högre! Tror att den kanske ska vara stängd egentligen!
Det är choke spjället (om där är något) du ska låsa i öppet läge. Inte gasspjället i andra steget. Du får tänka på att denna förgasare är en "nergradering" mot 2 st renoverade SU. Om du skulle uppgradera skulle du valt en 2 ports Weber (2 st lika portar med choke på båda) istället, den du har nu är en uppgradering av en enkel förgasare. Om jag nu fattat rätt.....
av exemon
Nu är jag lite förvirrad, dethär en en weber 36/36 med 2 öppningar ena är proggresiv. När jag öppnar choken ökar varvtalet.

Jag har den äldre D4 motorn på 163hk,[…]

Beror lite på om du har använt Volvos […]

Varför är inte Volvon hybrid när de[…]

Jag tycker det finns goda skäl att vara skep[…]