PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1431824
Hej forum,
Har klantat mig lite..
Renoverar upp 2 st SU för kommande "vår-åka". Plockat ner i molekyler, tvättat rent och glasblästrat. Men nu ska "skiten" ihop... Tänkte i min enfalld att det där kommer jag ihåg, tog även lite bilder men på fel ställen (så klart..).
Letat pdf:er på nätet, men ingen tydlig nog som visar hur det sitter ihop.. :-}
Så till min fråga.
Kan någon vänlig själ lägga upp några bilder på hur gas länkaget är ihopsatt...

Stort tack i förhand
MK Ekerö
#1451633
Glad Midsommar !
Efter en vinter/vår/sommar med iordningställande (alias penselrenovering) av motorrum så var det dax för provstart igår... men det ville sig inte riktigt. Trodde jag kunde dessa motorer både utan och innan, men vid uppstart så låter det som om tändningen inte står rätt.
Rem skivan står på 0 grader, 1:an kolv uppe, vipporna på 1:an glappar och rotorn står på "märket", då är väll motorn "nollad"... ? Lyfter fördelaren och då står ju "spåret" på fördelaraxeln i samma läge som rotorn... pekar snett "uppåt" mot 1:ans cyl.. rätt ?

Saker som är gjorda:
Topplock planat 1,5 mm ochsäten för blyfritt
K-kam
Nyttdraget elsystem motorrum.
Monterat växelströmmare
Kol byte startmotor
Fördelare nermonterad i molekyler, rengjord/uppsmord och byte av glappande centrifugalvikter.
SU HS6, helrenoverade.

Kan en kärvande kolv i en HS6:a ge samma symtom som misständning.
20210621_motor.jpg
20210621_motor.jpg (597.58 KiB) Visad 770 gånger

Ha de gött !
//Micke K
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1451635
Irokee skrev:Lyfter fördelaren och då står ju "spåret" på fördelaraxeln i samma läge som rotorn... pekar snett "uppåt" mot 1:ans cyl.. rätt ?
Du menar att rotorarmen pekar på strecket på kanten på fördelaren? :nerd: .
Ja kärvar den ena vacum kolven brukar det spotta o fräsa tjoffa och skjuta. Spesiellt när man gasar lite på tomgång brukar det inte märkas om båda kolvar är nere.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451712
Om motorn får för lite bränsle kan det "misstolkas" som tändningsfel
Användarvisningsbild
av Irokee
#1451770
Tack "gubbstrutt" och Lennart ;-)
Känns som jag har tändningen/timing rätt då.. ?
SU:na är helrenoverade, men har visserligen legat hela vintern/våren, märkte dock att en kolv kärvade när jag gjorde mina startförsök. Återgärdat nu, nya startförsök i morgon..

Rapporterar hur det går...

/Micke K
Användarvisningsbild
av Irokee
#1452237
Så hoppade moroten igång.....
Men.... trodde jag kunde dessa motorer utan och innan, men jag ska var ärlig, hade satt tändkablarna fel. Var stensäker på att det var 1432 :-/
Nu återstår justering av tändning/förknasare.
Just nu tändning runt 20-22 grader.
Kör utan vacum till -077 fördelaren då det inte finns något uttag på förgasarna, bra eller dåligt ?
Bara provkört lite korta turer, och jag tycker den är lite (för) "ryckig" på låga varv (1:an-2:an).
Något som har med ojusterade SU:n att göra ?
Behöver jag 98 oktan och andra stift ? (kör standard NGK idag)

Hade kanske förväntat mig lite mer tryck med den set-up jag har (se tidigare inlägg), men K-kammen verkar göra bäst ifrån sig på lite högre varv.. ?

På´n igen..

//Micke K
Användarvisningsbild
av lennarte
#1452280
Irokee skrev:stensäker på att det var 1432
Har du kört folkvagn med luftkyld boxermotor innan??? Den har tändföljd 1-4-3-2. Engelska raka 4-cyl. motorer från samma tid hade 1-2-4-3. Så det finns "variationer"
Vakuumdosan i motorer med sådan reglerar tändläget just vid tomgång och lågvarv. Därför "ställer" man tändläget på dessa motorer med vakuumslangen bortkopplad. Jag fick ett tips när jag trimmade min PV, 38° vid 3800 varv. Då ska alla vikter vara "ute", och tändläget vid tomgång (eller 1500 varv på B18/20) blir då inte så noga.
Jag planade topplocket 5 mm (B20 med dom större ventilerna) vilket skulle motsvara c:a 10,5 i kompförhållande (samma som B20E motorn). D kamaxel (samma som tidiga B20E motorn) SU förgasare och fördelare från B18B motorn. Den gick bra och drog fint redan på ganska låga varv. Men den "riktiga kicken" inträffade när jag bytte ur SU mot 2 st Weber DCOE 2 ports förgasare från en Alfa Romeo GTV från -72. Den PV-n gick som om det "gått troll" i den. Toppfart c:a 200 km/tim (med overdrivelåda) Körde den c:a 8000 mil, den gick minst 15000 mil innan den försvann härifrån.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1453621
Att få det här med dubbla SU att lira visar sig INTE vara det lättaste. Har mekat mycket B18/20 men aldrig dubbla SU....Så till problemet.
Ryckig gång....
Bakre SU:n reagerar inte på justeringar, hur jag än ställer justermuttern går den fett...sotiga stift burk 3 å 4:a.. lite mer normalt ljusa 1 och2..
Allt i tändningsväg bytt, utom tändkablar som kommer i veckan.
Kollat tjuvluft med startas...
Tändningen 22 grader.
Renoverade förgasarna i vintras (inklusive nya KD nålar) så lite osäker på flottörnivåerna, men det ska väll inte ge detta symtom...eller..?
Andra idéer....?
Tar vacum till vevhusventilation (ombyggt ala B20) just vid bakre förgasaren (litet hål på nippeln)...Kan det spela roll...?

/Micke K

För några veckor sen varnade bilen f&ou[…]

Laddningsfel

Uppdatering om problemet: - Studerade spännin[…]

Det visar sig att generator va slut o glappade

Volvo 945 spacers

Har en Volvo 945 med originalfälgar och 195 b[…]