PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av marin849
Volvo 1443351 M, chassi 873, vit, tillverkad 1966. Dubbla förgasare/100 hk och 4-växlad/overdrive.

1 ägare, har stått avställd i förråd sedan 1988 med mellan 15-20000mil. Ej startad sedan dess. Allt var ok vid avställning. Bilen saknar en backspegel och karossen måste lackeras om. Små brunprickar i lacken.

Vad kan en sådan vara värd? Funderar på om jag skall få igång den eller bara sälja den som den står. Bromsarna lär sitta fast rätt bra. :)

50 år sedan den togs i trafik nu i november!
av Agneo
Med tanke på att det ligger en fin -67:a på blocket för 39 så skulle jag säga runt 15-20 kanske för en som antagligen måste mer el mindre helrenoveras?
av Amarace
Värde är omöjligt att säga utan mer info och bilder.
Ser att sista besiktningen var i November 1987, nästan 30 år sedan.
Den har dock haft två ägare, inte en som du skriver, men bara en medans den användes.
Mellan 10000-30000kr tippar jag på, som sagt beroende på skicket.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en viss "charm" med gamla ej renoverade bilar också. Det försvinner ju med en omlackering, då ställs det ju helt plötsligt helt andra krav på skick. Skulle inte förvåna mig om en omlackerad bil kan vara mindre värderad än än en "originalbil" med halvtaskig lack. Det "drar" så otroligt mycket med sig om man ska lackera om en sådan bil. Tänker på lackering invändigt, motorrum, lister, kofångare, rutor, klädsel o.s.v som också måste vara "på topp" på en omlackerad bil om det ska "vara värt" något. Jag tycker nog du ska "gå igenom" bromsarna riktigt ordentligt och göra en ordentlig service på motor och drivlina och nöja dig med en fin "originalbil". I alla fall till en början.... :lol:
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
De är väl alltid lättare o sälja saker som funkar så byt alla vätskor o kolla så motorn inte sitter fast så är de säkert snart igång och bromsar till en 140 är ju inga stora pengar så med lite jobb funkar de säkert med glöm inte byta bromsvätska för den mår nog inte så bra efter 30 år
av marin849
Tack för svar!

Hur kunde du slå upp den på chassinumret?
Hur som, den har två ägare i registret pga. att första ägaren avled 2004 (svärfar) så den skrevs över på svärmor 2005. Fortf. lika avställd.

Var och pillade på den för ett par år sedan, minns att jag var imponerad av känslan i växelspaken.
Motorn gick trögt så vi lyfte av toppen och tog ut sot samt hällde WD40 i cylindrarna. Efter det gick den att dra runt några varv men den går ej hela varvet runt nu. Kamdrevet eller kärvande ventil kanske. Vi var tvungna att åka hem och har inte kollat mer.

Överdragsklädsel på alla platser så original (svart galon??) är nog fin. Lacken har krackelerat så den är brunprickig i ytan, måste lackas om som sagt.

Ska fundera lite på att göra ett ryck för att få igång motorn, men att ta loss hjul/bromsar och släpa ur den ur förrådet tror jag inte jag har tid att greja med.

Skulle säga att det är ett renoveringsobjekt helt klart, men är ganska säker på att plåten är bra.
av Amarace
Har ett register från 1998 över alla bilar som fanns i bilregistret då ;)

Troligen motorrenovering då, och lack o.s.v, alla bussningar samt bromsar måste nog bytas, med andra ord kostsamt att få till den, det gör att värdet nu inte är så högt.
av ingesjo
Jag är intresserad
Samma som min första bil som jag ägde med nytaget körkort för en attans massa år sedan ,, dock var min röd
Var någonstans befinner sig bilen?

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str&o[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]