PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
ok.

Vet du om typ en 240 axel funkar att ha i fram?
I bak har jag det....
av Amarace
Finns inga likheter mellan en 240 framvagn och en Duett. Så svaret är nej (Såklart så går ju allt om man har kunskap o.s.v.).
Ska man nu byta framvagn är det bättre med en 140 framvagn. Men helt bult on är det inte.
Användarvisningsbild
av len
lägg ner några hundringar på en framvagnsinställning. Det kan göra underverk. Detta innan du fibblar för mycket.
Caster: vinkeln upphängningen har sett från sidan.. Cykelstyrets axel går snett nedåt/framåt. Det är castervinkeln jämfört med om styrlagret på framgaffeln pekade lodrätt nedåt. När man svänger vill innerhjulet lyfta dvs deet lutar. Men caster hjälper till att ratten "självåtergår" när du har svängt och släpper ratten. Som många vet kan det vara svårt vid fullt rattutslag då castern inte räcker till
Användarvisningsbild
av filip2
ok tack :D

Men bara för att vara säker på vad du menar, borde jag lämna in den på verkstad för att fixa framvagnsinställning?
Användarvisningsbild
av len
framvagnsinställning är ett vverkstadsarbete. Kolla med din egen verkstad samt Däckia som finns här och där. Priset kan ju skilja men en 1000-lapp kan det kosta
av Frownlayer
Brukar det inte vara så att bultarna till framhjulsinställningen brukar rosta fast? Det var det på min 140 iaf. Kontrollera dessa innan du lämna in, det brukar annars tillkomma en "värmningsavgift" som brukar kosta runt 100kr/skruv.
Användarvisningsbild
av filip2
tack för tipsen! :D
hoppas bara jag hinner fixa allt sen....
Användarvisningsbild
av filip2
tjaba igen :D

Jag har meckat med den nu & jag märkte att gasdämparen i bak på vänster sida satt löst & så har fästena till "hytten" gått sönder på vänster sida, (karossen sitter inte fast på ramen!).

Och så såg jag att i hjulhuset på höger sida fram så har plåten mot motorutrymmet fått en ganska rejäl smäll, så den är alldelles inbuklad.
Genomslags gummit är också borta, bromsslangen är ganska sönder nött, en bult vid bromstrumman sitter löst e.t.c.

Så det är vell inte så konstigt att det går vingligt i 80-90km/h :???:

Mvh fille*

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]