PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Om M45 har samma splines som en 160 så borde det gå med 160 kopplingen, den finns i 240mm variant. mer än så vet jag inte... har inte hållt på mycket med årsmodeller över 75.
av Amarace
Kopplingen från en B27 med manuell låda som har grov splines då? (76-78), den har väl större diameter också?
Eller lamell från en sådan och tryckplatta från en B30.

På min 164 har jag tyckplatta från en B30 och lamell från en B28 (har M46 med fin splines). Så det borde ju gå att para ihop så du kan använda det svänghjul du har.

Frownlawyer, M400 (164) har grövre axel än M45
Användarvisningsbild
av len
wlarsson skrev:På 202:an sitter en M45, med kullrigt lock och grov splines.
Jag har samma C202. Det unika är en B20 med lamell och grovsplines in i M45:an. Du lär få svårt att hitta en passande lamell. Vill du ha en standardlamell, får du skaffa en gammal m45 från 740-serien eller liknande och byta ingående axeln som har finsplines.
Svänghjulet har inte så mycket med lamellen att göra, Dessutom är troligen din lamell med förstärkta ryckfjädrar.
Jag skickade lamellen till Limhamns makinservice + planing av tryckplattan. Blev "billigast" i slutänden tyckte jag.
Användarvisningsbild
av len
Kom på, urtrampningslager är standard och tryckplattan funkar från 164:an. Svänghjulet som sagt inga konstigheter, utan det är lamellen du får renovera.
av wlarsson
Nja, volvos vxllådor har antingen grov el fin splines, alla m40 har grov och även m45 med det kullriga locket, upp till ca -76. En "standard" lamell passar inte om jag inte byter svänghjul och tryckplatta eftersom den är 25mm mindre i diameter. Svänghjul och tryckplatta hör ihop på det viset att tryckplattan är bultad i svänghjulet, det går inte att sätta dit en mindre "standard" tryckplatta för då passar inte bulthålen. Hela kopplingen på 202:an är samma som 164:an har jag blivit klok på, men en ny sådan är dyr och en bättre beg ligger inte i drivor hos skrotarna precis!

Har satt ditt ett svänghjul från en B23:a, passar utan mod. så nu passar en vanlig koppling med grovsplinsad lamell. Vill inte lägga pengar på detta för jag har en v8 med aut.låda liggandes som ska monteras när tid finnes.
Användarvisningsbild
av len
Nja. 164:an har finsplines? Och det har inte 202:an lamell. Därför skiter det sig.
Därför byter vissa ingående axeln för att kunna hitta reservdelar. Men jag ansåg det enklare att betala lite extra och skickade lamellen för "ombyggnad". Hyfsat säker, då även dom som renoverade lamellen höll med. Måste vara rätt tjocklek oxå.
(Jag erkänner aldrig ett fel så håll med nu!) 8)
av Amarace
Några klargöranden :)
164 (M400) har grov splines, grövre diameter än M40/M45
M45 har grov splines fram till och med 78 (sena 78 kan ha fin splines)

Jag tror ju att en lamell från V6 (B27) med manuell 76-78 samt tryckplatta från en 164 skulle fungera, men det är en gissning utan att ha sett hur det ser ut. Då passar M45 fast med större diameter på koppling/tryckplatta.

Så original kan det inte sitta koppling från en 164 just på grund av ingående axeln, det måste vara en annan lamell om nu tryckplattan är från 164.
Användarvisningsbild
av len
Stämmer nog. Det enda jag "vet" är att ingen lamell på eftermarknaden passar den fina kombinationen på C202 ( M45 + B20). Nu hade jag problem med att inget hände när jag tryckte ner pedalen. Teorierna var stödlagret eller fastrostad lamel på splinsen.
Efter isärtagande hittade vi inga fel! Inget rost. Men det hade lossnat några bitar från lamellens beläggning, så därför renovering av hela kedjan. Vet fortfarande inte vad det var för fel, men nu fungerar det fint. Ryckigheten är borta, vilket troligen berodde på ej helt plan tryckplatt. Och alla i C202-klubben med erfarenhet av koppling var rörande överens att det var renovering eller byte av ingående axel som gällde. Någon trodde (!) att lamellen till äldre Land Rover kanske passade, men jag gjorde det enkelt och renoverade lamellen. Diametern på både lamellen och dess axelhål spelade in.
Att gå ner i storlek på ytterdiametern är inte lämpligt då den med lågväxel och 4-hjulsdrift kräver lite överföringskapacitet. :)
av wlarsson
Hade inte koll på att diametern på ingående axel skiljer på M400/M40, det går inte att se på sprängskisserna, förutom det så är iaf kopplingen ink. gaffel identisk med 164:an. Har löst det nu iaf med B23 svänghjul och "vanlig" 140 koppling.
Användarvisningsbild
av len
Du menar att du bytte koppling på C202 genom att "bara" byta svänghjulet till en från B23?? Och sedan 140-koppling (som då passar på M45:ans ingående axel)? Om så är det mycket intressant. Men har du samma lamellyta dvs samma ytterdiameter som innan?

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]