- tis 09 jun 2009, 13:11
#295199
Stämmer nog. Det enda jag "vet" är att ingen lamell på eftermarknaden passar den fina kombinationen på C202 ( M45 + B20). Nu hade jag problem med att inget hände när jag tryckte ner pedalen. Teorierna var stödlagret eller fastrostad lamel på splinsen.
Efter isärtagande hittade vi inga fel! Inget rost. Men det hade lossnat några bitar från lamellens beläggning, så därför renovering av hela kedjan. Vet fortfarande inte vad det var för fel, men nu fungerar det fint. Ryckigheten är borta, vilket troligen berodde på ej helt plan tryckplatt. Och alla i C202-klubben med erfarenhet av koppling var rörande överens att det var renovering eller byte av ingående axel som gällde. Någon trodde (!) att lamellen till äldre Land Rover kanske passade, men jag gjorde det enkelt och renoverade lamellen. Diametern på både lamellen och dess axelhål spelade in.
Att gå ner i storlek på ytterdiametern är inte lämpligt då den med lågväxel och 4-hjulsdrift kräver lite överföringskapacitet. :)
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget