lennarte skrev:Det har har göra med att det (oftast) är kolvpackningar i trumbromsar, och har du lite "förtryck" så tätar det bättre mot läckage, och pedalen tar (lite) högre upp (om allt annat är Ok också). Har du skivbromsar fram, är det ofta ringpackningar bak, och då är "förtrycket" inte lika nödvändigt. Volvo Amazon har kolvpackningar bak, även med skivbromsar fram.
Packningar i ett bromssystem får inte läcka oavsett vilket tryck det är frågan om så den förklaringen köper jag inte och konstaterar dessutom att påståendet om att förtryck i ett bromssystem där trummor finns är ett måste saknar grund.
En titt i verkstadshandboken bromsar P120* beskrivningen av huvudcylinder enkrets** avslöjade följande
I detta system förekommer därför ej något kvarstående hydrauliskt övertryck när bromsarna är i viloläge.
*Skivbroms
** Endast ett utförande av huvudcylinder 62-68 oavsett skivor fram eller ej.
Texten kan dock tolkas som att vissa bromssystem ska ha kvarstående hydrauliskt tryck och det säger jag inte emot men förstår inte varför det behövs.
regeeN glöm allt vad backventiler kolv och ringpackningar heter, du behöver inte lära dig det nu. Centrering av bromsbeläggen kan du heller inte göra så mycket åt annat än rotera hjulet åt båda håll under justeringen så centrerar sig bromsbackarna automatiskt. Vid körning (bromsning) centreras också bromsbackarna, därför kan justeringen behöva göras om efter första provturen.
Höger fram (som jag antar att du menar) där kan oket ha kärvat ihop men är inte så vanligt som på Amazon 69-70 samt 140 240 740 och alla andra nyare bilar. Normalt ska det gå att trycka tillbaka kolvarna med någon form av brytjärn (skruvmejsel) som appliceras mellan kolv och bromsskiva eller om belägget sitter på plats mellan skiva och belägg. Bryter man för hårt med allt för stort brytjärn riskerar man att skada bromsskivan men jag har aldrig lyckats bryta så hårt, troligen är risken ytterst liten men den finns. För att undvika sådana scenarion kan man ta ur bromsbeläggen och lägga dit en plåt eller liknande med en tjocklek motsvarande ett helt slut bromsbelägg. Trampa sedan på bromsen så att kolven nyper fast plåten mot skivan så brukar det gå lättare att trycka tillbaka kolven sedan.
Oken till Amazon -68 är lite speciella då de har 3 kolvar 1 stor på ena sidan och 2 mindre på andra sidan skivan, så bli inte förvånad.