PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Har inte läst igenom allt som skrivits här nu, men du skriver ett litet spel på kanske en 3-4 cm innan något händer. Stången till huvudcylindern måste ha ett spel på någon mm mellan stången och kolven i huvudcylindern men sedan måste ju kolven röra sig i cylindern innan du får något tryck. Tänk då en "utväxling" c:a 5-6:1 så gör en 1/2 cm vid stången kanske 3 cm där du trampar. Lägg till lite slitage i leder och sprinten så har du dina 4 cm. Med andra ord, det går kanske inte att få det så mycket bättre.

Mvh
Lennart
Vad jag verkligen bara inte begriper är hur pedalen kunde kännas så väldigt bra /innan/ ingrepp gjordes. Den tog verkligen direkt, lika högt upp som när man pumpat två gånger med det spel jag nu har. Biten om "utväxling" förstår jag inte, menar du något förhållande mellan trampad pedallängd till tryck i systemet? Hur som kanske jag bör tillägga att pedalspelet inte är dött utrymme dvs där pedalen inte gör något alls utan det spelet är kanske en halv centimeter innan mina ca 4 cm.

Edit: Iofs är det mest jag som är orolig över om bilen går genom bes på fredag som den känns idag men kanske behåller tiden så får vi se om den går igenom. Bromsarna känns ju som bra, ev en sista luftning, men om herr besiktningsman kan komma att ha några invändningar mot bromsverkan eller pedalspel eller annat får vi väl se.
regeeN skrev: Biten om "utväxling" förstår jag inte,
Pedalen är lagrad i en plastbussning i överkant av pedalen, stången till huvudcylindern sitter ungefär 5 - 7 cm uppifrån och pedalen är ungefär 40 cm lång. Enkel hävstångsprincip.
Nästa alla bilar med skivbroms fram och trummor bak har en reducer/back ventil till bromsarna bak, Amazonen har det inte. Amazon med trumbromsar runt om har en "backventil funktion" inbyggd i huvudcylindern. Kommer inte ihåg om modeller med skivor fram har det. Kollade på http://www.motoroldies.se. och där är samma huvudculinder på alla Amazon till -68 (enkrets bromssystem), kanske det är där det strular då. Den ventilen "bygger upp" ett svagt "förtryck" i systemet (behövs till trumbromsar). Det kan ju ha hänt något där, när du luftade.
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... kel=276461
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... kel=662186
Backventilen är den runda "grejen" 2-a från vänster under bälgen. Ser inte riktigt likadan ut i din bil om det är "originalgrejer" från -65

Mvh
Lennart
av rid54
Hade ett liknande problem med en annan gammal bil med enkretsbroms. Justeringen av bromsbackarna stördes där av att det var "olika avstånd" mellan back o trumma i ett par hjul. Dvs, man justerar tills det "släpar" och då är det bara den ena backen som tar i, medan den andra har ett större avstånd till trumman = lång pedalväg. Det löstes inte förrän jag gått igenom och verkligen centrerat systemet med backar, cylinder och justerare i trumman. Vill minnas att det är lite jobb att få av trummorna bak på Amazon, men kanske värt besväret att besiktiga innanmätet.
lennarte skrev: Nästa alla bilar med skivbroms fram och trummor bak har en reducer/back ventil till bromsarna bak, Amazonen har det inte. Amazon med trumbromsar runt om har en "backventil funktion" inbyggd i huvudcylindern. Kommer inte ihåg om modeller med skivor fram har det. ........ Den ventilen "bygger upp" ett svagt "förtryck" i systemet (behövs till trumbromsar). Det kan ju ha hänt något där, när du luftade.
Endast Amazon fram till och med 65 års modell saknar ventilen som hindrar för höga bromstryck till bakhjulen, 66-70 har alla den ventilen.
Finns det någon källa till påståendet om att trumbromsar kräver ett "trycksatt" system?
av rid54
LarsBd skrev:
lennarte skrev: Nästa alla bilar med skivbroms fram och trummor bak har en reducer/back ventil till bromsarna bak, Amazonen har det inte. Amazon med trumbromsar runt om har en "backventil funktion" inbyggd i huvudcylindern. Kommer inte ihåg om modeller med skivor fram har det. ........ Den ventilen "bygger upp" ett svagt "förtryck" i systemet (behövs till trumbromsar). Det kan ju ha hänt något där, när du luftade.
Endast Amazon fram till och med 65 års modell saknar ventilen som hindrar för höga bromstryck till bakhjulen, 66-70 har alla den ventilen.
Finns det någon källa till påståendet om att trumbromsar kräver ett "trycksatt" system?
Nja, jag kan inte säga med säkerhet hur Volvo löst det hela, men andra gamla fordon med enkrets trumbromsar som jag fixat med, har inte haft någon "backventil". Man förutsätter att alla bromskolvar ska gå helt tillbaks i sina cylindrar när bromsarna släpper. Sedan justerar man med någon mekanisk anordning i detta lossade läge så att (båda) backarna är så nära trummorna som möjligt. Det finns ett antal olika lösningar på layouten på trumbromsar, för att åstadkomma en sorts servoverkan. På bakbromsar är det nog vanligast med en cylinder med två kolvar och en gemensam justerare i backarnas andra ände (en sorts "skruv" med ett tandhjul som kan drivas utifrån vid justering). Som sagt är det då noga med att arrangemanget sitter centrerat om man vill ha en vettig justering. Tryckbegränsningsventilen för bakaxeln behövs oftast inte i det läget, eftersom det normala arrangemanget i sådana system är att ha två cylindrar i frambromsarna och därmed automatiskt högre bromsverkan på framhjulen. Jag misstänker att Amazon 66 - 70 hade skivbroms fram och bromsservo och då har man behov av att begränsa trycket i bakhjulscylindrarna.
LarsBd skrev:Finns det någon källa till påståendet om att trumbromsar kräver ett "trycksatt" system?
Nogon speciell "källa" till det har jag inte. Bara egen erfarenhet, jobbade med dessa och andra bilar när dom var nya. På den tiden var det enkelförgasare, brytarspetsar och trumbromsar som gällde. PV och Amazon hade från -59 till 64 års modell samma bromssystem. För utom huvudcylindern och att Amazonen hade större bromstrummor fram. På den tiden när jag började som "lue" så hade vi en till två bilar i veckan för "helrenovering" av bromsar. Och då menar jag helrenovering. Inte byte av något bromsband eller så. Vi "plockade ner" bromsarna helt (dessa bilar hade då rullat c:a 13 - 18000 mil). Skickade iväg backar och trummor till svarvning och limning av nya belägg. Under tiden (det tog ungefär 2 dagar) tvättades och borstades det rent alla bromssköldar och byttes alla hjulcylindrar. Handbromsvajrarna smordes upp. Alla rörliga delar borstades, tvättades och smordes. Huvudcylindern "packades om". Sedan monterades ny svarvade bromstrummor med radial slipade bromsband. Detta (jobbade på en verkstad "på landet") var en sak som vi var "berömda för" och det kom "folk långväga ifrån" för att låta oss renovera bromsar. Gissa var en sådan helrenovering kostade "till kund".... Ca 900:- for en PV eller Amazon och 1200:- för en Opel eller Saab (dom hade dubbla cylindrar i framhjulen) Jag hade 5:- i timmen..... Nu hamnade jag lite utanför ämnet igen, men vad jag vill mena med detta är att bromsar på dessa Volvo modeller, det kan jag.
Och för att återgå till frågan det handlar om, Det har har göra med att det (oftast) är kolvpackningar i trumbromsar, och har du lite "förtryck" så tätar det bättre mot läckage, och pedalen tar (lite) högre upp (om allt annat är Ok också). Har du skivbromsar fram, är det ofta ringpackningar bak, och då är "förtrycket" inte lika nödvändigt. Volvo Amazon har kolvpackningar bak, även med skivbromsar fram.
Det var mycket text för en liten sak, men alltid är det någon som är intresserad av allt "onödigt vetande" som finns överallt i oss "gamla rävar".

Mvh
Lennart
Till att börja med: bromsarna har luftats idag igen, hela 3-4 varv! HöB verkade ha väldigt mycket luft att ge ifrån sig men både bromsledningar och nipplar ser fina och intakta ut.

Om jag förstår det rätt så har jag alltså ingen backventil på en 65:a? Centrering av bromsbeläggen var ju en lite intressantare bit. VäB trumma demonterades ju vid cylinderbytet och där såg backarna jämnslitna ut, så problemet ligger förmodligen isf i HöB? Som sagt HöB där jag justerade in för långt och inte fick ut justeringen förrän jag bromsade (med ett klickljud som följd).

Kolv-/ringpackningar vet jag inte vad jag ska dra för slutsats av. Tätar vad? Var? Tryckmässigt tar pedalen direkt om jag pumpar två gånger.

Har dock ett annat, smärre, bromsproblem. HöF ligger an ganska ordentligt. Går det att komma åt att trycka in kolven(-arna?) utan att man behöver lossa någon bromsledning så man måste lufta igen?
lennarte skrev:Det har har göra med att det (oftast) är kolvpackningar i trumbromsar, och har du lite "förtryck" så tätar det bättre mot läckage, och pedalen tar (lite) högre upp (om allt annat är Ok också). Har du skivbromsar fram, är det ofta ringpackningar bak, och då är "förtrycket" inte lika nödvändigt. Volvo Amazon har kolvpackningar bak, även med skivbromsar fram.
Packningar i ett bromssystem får inte läcka oavsett vilket tryck det är frågan om så den förklaringen köper jag inte och konstaterar dessutom att påståendet om att förtryck i ett bromssystem där trummor finns är ett måste saknar grund.
En titt i verkstadshandboken bromsar P120* beskrivningen av huvudcylinder enkrets** avslöjade följande
I detta system förekommer därför ej något kvarstående hydrauliskt övertryck när bromsarna är i viloläge.
*Skivbroms
** Endast ett utförande av huvudcylinder 62-68 oavsett skivor fram eller ej.
Texten kan dock tolkas som att vissa bromssystem ska ha kvarstående hydrauliskt tryck och det säger jag inte emot men förstår inte varför det behövs.

regeeN glöm allt vad backventiler kolv och ringpackningar heter, du behöver inte lära dig det nu. Centrering av bromsbeläggen kan du heller inte göra så mycket åt annat än rotera hjulet åt båda håll under justeringen så centrerar sig bromsbackarna automatiskt. Vid körning (bromsning) centreras också bromsbackarna, därför kan justeringen behöva göras om efter första provturen.
Höger fram (som jag antar att du menar) där kan oket ha kärvat ihop men är inte så vanligt som på Amazon 69-70 samt 140 240 740 och alla andra nyare bilar. Normalt ska det gå att trycka tillbaka kolvarna med någon form av brytjärn (skruvmejsel) som appliceras mellan kolv och bromsskiva eller om belägget sitter på plats mellan skiva och belägg. Bryter man för hårt med allt för stort brytjärn riskerar man att skada bromsskivan men jag har aldrig lyckats bryta så hårt, troligen är risken ytterst liten men den finns. För att undvika sådana scenarion kan man ta ur bromsbeläggen och lägga dit en plåt eller liknande med en tjocklek motsvarande ett helt slut bromsbelägg. Trampa sedan på bromsen så att kolven nyper fast plåten mot skivan så brukar det gå lättare att trycka tillbaka kolven sedan.
Oken till Amazon -68 är lite speciella då de har 3 kolvar 1 stor på ena sidan och 2 mindre på andra sidan skivan, så bli inte förvånad.
Gjorde en tredje och sista justering igår och idag gick bilen igenom besiktningen utan anmärkningar :D Liite pedalspel är det kvar men jag kan leva med det, bromsarna tar hur bra och jämnt som helst.

Höger frambroms blir nästa bromsprojekt att ta itu med, vi får se. Tror inte jag blir så förvånad dock eftersom jag nog inte har ok från en 68-70 utan förmodligen från en -65 ;)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]