PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av christian92
tjenare, har en volvo duett äkta epa. transmissionen består av trimmad b230a,m40 och spicer m30. första problem är då att när man släpper av på gasen t.ex i nerförsbackar så låter det som att ett knutkors tar i golvet, men har kollat de och det finns bra med plats över så det är inte det de beror på. och andra problemet är att när man släpper upp kopplingen lite för fort eller t.ex kör ner för en trottoar kant så kommer det ett klonkande ljud från bakaxel, som om bussningarna vore slut, men eftersom det är en epa så är ju axeln stumsvetsad i ramen så de kan ju inte bero på det. kan missljuden bero på att axeln är slut? det sitter även sinter lamell i den så det ryker ju till ganska bra innan man lärt sig använda den, och med tanke på motorn lämnar runt 120-140hk så kanske axeln inte riktigt klarar det, utan att den är på väg att rasa? det viner även lite från den när man kör men inte så mycket. mvh/christian
av Vovlo_Henrik
Viner axeln så låter det som om problemet ligger där, finns det olja i axeln?? Hissa upp bakänden och vrid på hjulen kardanen och känn efter glapp och lyssna efter oljud. Bakaxeln i sig håller för denna motor det är mer ditt körsätt som sätter gränserna :wink:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
ja hade ett liknande problem med min 140 bakaxel. Fast de klonkade när ja belastade den som i uppförsbackar men de lät lite som allt möjligt när ja körde normalt också...

Visade sig att hela kronhjulet var avbrutet från diffen ;) När ja skulle börja så small de bara till en dag o så var axeln stum :P
av Frownlayer
Testa att byta knutkorsen. det kan vara så att de börjar att bli dåliga... jag hade också något liknande ljud på min bil, och det försvann efter bytet.
Att bakaxeln inte klarar 120-140hk skulle jag verkligen inte påstå. jag har inga problem med min, och jag vet folk som har värre motorer med samma axlar.
Kolla hur oljan i axeln ser ut... kanske dags för ett byte? byt till rätt olja, kompisen tog sönder en axel för ett tag sedan när han hällde i en växellådsolja till en hydralmaskin.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]