- tor 11 jun 2009, 01:01
#295617
Hej!
Jag har nyss startat upp en gammal B16 snurra. Den har fått ny olja, filter och tänddelar och startar lätt, har skaplig kompression och går helt ok. Problemet är att den röker väldigt mycket. När man startar och låter den gå på tomgång så är det lugnt men när man sedan varvar upp eller kör iväg blir det ett moln av oljerök som ligger kvar. Motorn har stått still i ca 20år innan den startades upp..
Finns det något typisk orsak till detta på B16? Jag har hört att det kan vara oljeringarna, ventilstyrningar eller ev. vevhusventilationen som är tät. Är det någon som kan ge mig tips eller "easy fix" är jag tacksam!
Känns dumt att riva en i övrigt fungerande motor..
Jag har nyss startat upp en gammal B16 snurra. Den har fått ny olja, filter och tänddelar och startar lätt, har skaplig kompression och går helt ok. Problemet är att den röker väldigt mycket. När man startar och låter den gå på tomgång så är det lugnt men när man sedan varvar upp eller kör iväg blir det ett moln av oljerök som ligger kvar. Motorn har stått still i ca 20år innan den startades upp..
Finns det något typisk orsak till detta på B16? Jag har hört att det kan vara oljeringarna, ventilstyrningar eller ev. vevhusventilationen som är tät. Är det någon som kan ge mig tips eller "easy fix" är jag tacksam!
Känns dumt att riva en i övrigt fungerande motor..