PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av goranw1
Idag var det dags att ta ut P1800'an efter c:a 8 mån i garaget. Gick inte att få i växeln men sånt har jag råkat ut för förr så jag försökte starta med växeln i och koppling och broms nertryckta, men inte en chans, startmotorn orkar inte. En viss slirning kunde kännas men troligen från lamellerna i överväxeln, sen justerade jag bort spelet i kopplingsarmen för att få ett nytt läge på trycklagret, varmkörde och gjorde om samma procedur jag lät bilen rulla en bit (c:a 2 dm) innan jag bromsade men lamellen stitter fortfarande fast.

Nästa steg som jag tänker göra är: 1) Spänna upp kopplingsarmen så mycket det går (tills gängorna tar slut)
2) låta bilen starta med backen i (c:a 3m) och sen tvärbromsa, man tycker att lamellen skall släppa innan man pajar nåt annat men vem vet.

Alla tips är välkommna, skulle kännas som önödigt arbete att demontera växellådan för att få loss den det är ju ändå bara 8 månader i ett garage så det borde inte vara gravrost.

Göran
av goranw1
OK, jag svarar på min egen fråga. kanske kan hjälpa nån annan i samma läge som jag. Jag hittade ett tips från en norrman på 1800 forumet som fungerade! Heja Norge.

Är lite brutalt men allt verkar ha överlevt och kopplingen är perfekt (som den var 8 mån. sen)

Hissa upp bilen på ett parpallbockar under bakaxeln så hjulen går fritt några cm från golvet. Starta med 2'an eller 3'an växel, gasa lite så att det är ordetlig snurr på hjulen och tryck till på bromsen, vid två första försöken small det till och motorn stannade men på tredje försöket släppte lamellen och all verkar som vanligt igen. Hur dom små ryckupptagarfjädrarna i lamellplattan mår vet jag inte men kopplingen hugger inte och det finns inga vibrationer.
:-) Göran
av greenbay
Hade en Taunus veteran en gång. Samma problem, startade med växel i, sedan upp till 2 eller 3:an. Frikopplade och sedan växlade mellan full gas och full motorbroms, det brukade släppa efter ett par sådana gaspådrag. Men du behöver bra med plats, jag jobbade i ett stort industriområde då..
/greenbay
Användarvisningsbild
av len
Kan även vara stödlagret som skurit. Då roterar ingående axeln. Att lamellen rostar fast är ju möjligt, men de bör släppa. Prova annars att backa med framväxel i.

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]