PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bengts
#1630153
En god vän säger sig i något sammanhang ha sett Volvo B18 dieselmotorer. Det är säkert möjligt att använda en B18-motor som diesel med hänsyn till det kraftiga vevpartiet men har det någonsin tillverkats ett mindre antal?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1630158
Du kunde köpa en Amazon eller 140 med dieselmotor, men det var ingen Volvomotor Det var sannolikt samma motor som Penta hade. En engelsk Perkins motor. En lumparkompis hade en PV med denna motor (tidigt 70-tal). Men han hade satt i den själv. På senare tid har jag läst om VW Golf diesel i bl.a Amazon, den den är betydligt "rappare" än Perkins motorn. Senare (på 80-talet) kunde man få VW-s raka 6-cylinder dieselmotor från LT serien i 240, och även till 740/760. I 760 även med turbo, då blev det fart på dom. 760 med turbo diesel var ett tag värdens snabbaste serietillverkade personbil med dieselmotor
av bengts
#1630165
lennarte skrev: sön 14 jun 2026, 15:46 Du kunde köpa en Amazon eller 140 med dieselmotor, men det var ingen Volvomotor Det var sannolikt samma motor som Penta hade. En engelsk Perkins motor. En lumparkompis hade en PV med denna motor (tidigt 70-tal). Men han hade satt i den själv. På senare tid har jag läst om VW Golf diesel i bl.a Amazon, den den är betydligt "rappare" än Perkins motorn. Senare (på 80-talet) kunde man få VW-s raka 6-cylinder dieselmotor från LT serien i 240, och även till 740/760. I 760 även med turbo, då blev det fart på dom. 760 med turbo diesel var ett tag värdens snabbaste serietillverkade personbil med dieselmotor
Det med Perkins är bekant. Såldes på sin tid av Malte Månsson. Såg även Duett med Perkinsmotor och i början på 60-talet i Härnösand for en taxibil, vill minnas det var en amerikanare, omkring med en sådan.
Min gode vän är väl bekant med Volvos personbilsmotorer så någon förväxling kan inte föreligga.

Jag är inte så händig och har inge[…]

Hur laddar ni?

Hej, Undrar hur ni laddar, alltså nä[…]

Volvo car UX

Fick 5.1.17 förra veckan och Gemini någ[…]

mac magnetventil

Tack; tänkte om någon kan visa på[…]