PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har lite spridda ytliga rostangrepp på golvet på förarsidan och passagerarsidan i min Volvo Duett -66. Se bilder.

Tog bort mattor och isolering i höstas före vinterförvaringen, så nu är allt torrt och fint.

Har ni några tips på hur jag borde behandla detta innan jag lägger tillbaka inredning/mattor?

Tacksam för tips och råd!

Mvh/Mattias Bild[/img][/img][/img]
Bilagor
IMG_6414.jpeg
IMG_6414.jpeg (2.86 MiB) Visad 357 gånger
IMG_6412.jpeg
IMG_6412.jpeg (3.14 MiB) Visad 357 gånger
Eftersom du frågar vad man borde göra så är mitt svar blästring och målning likt originalbehandling.
Troligen är det inte så du menar så ett annat förslag är grovrengöring med stålborste i vinkelslip samt penselmålning med kallgalv (zinkfärg). Förslag 3 är ett lager fett och täcka med tidningspapper och byggplast.
Alternativ 4 är en kombination av 2 eller flera förslag.
Jag brukar tänka att det finns två vägar att stoppa rost:
Antingen slipa/blästra/stålborsta ytan helt plåtren och lägga på bra rostskyddsfärg. Epoxi är min personliga favorit som grundfärg och försegling (suverän vidhäftning och närapå diffusionstätt). Matta ner ytan och sen på med hammarlack, underredsmassa eller bättringsfärg utanpå beroende på var skadan sitter.
Alternativt hålla allt inoljat/infettat... Ett kladdigt rostskydd som aldrig torkar alltså. En gås blir som bekant inte blöt när man häller vatten på den :-D
En tredje möjlighet är väl att flytta till Marocko, Arizona eller något annat torrt och varmt ställe :-)
Tack båda för fina råd! Afrikaflytt tror jag inte är aktuellt, så det blir något av alternativen. Tänker mig att jag slipar så rent det bara går med stålborste. Sedan någon bra hanmarlack, typ Hammerlite (många som har sagt att det är effektivt och bra). Vad tror ni om det?

Vill helst inte har oljig och kladdig yta, så hannarlack känns effektivt. Borde skydda bra ett antal år tänker jag. Kör
egentligen bara i solsken :)
Hammerite sägs ju kunna målas direkt på rost men det tror jag inte riktigt på. Man bör nog ta bort det mesta av rosten först.
Se bara upp så det inte stängs in fukt under mattor och sånt, då får nog även hammerite problem med tiden.
Det finns för övrigt Hammerite "smooth" om man inte vill ha den typiska hammarlack-skrynkliga ytan :-) Biltemas hammarlack är annars rätt okej, blir ett segt tjockt plastlager.

Där man inte kommer åt att stålborsta är nog fett/olja enda utvägen. I falsar, hålrum och balkar t.ex. Min favorit där är 50/50 mix av Biltema 36-2417 hålrumsvätska och billig 10W-30 mineralolja. Utprovat under 30 år, grundidén knyckt från en svensk trucktillverkare. Kladdigt som tusan men effektivt :-)

Största misstaget jag gjort (inte på bilen utan på plåtgrejer på huset) var när jag köpte vattenbaserad zinkfosfatprimer och plåtfärg på Jula. Ja vattenbaserat är precis lika galet som det låter, det slår upp rostprickar innan grundfärgen hunnit torka. :-/

ps Biltema har diverse små roterande stålborstar som man kan sätta i borrmaskinen. Lär spara en hel del möda då man slipper gnugga för hand ;-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]