PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Toxicswe
Jag fyller 18 om några veckor och har haft en volvo 744 som epa senaste åren men nu är det dags att sälja o skaffa riktig bil.

Jag hittade en 82hk volvo 142a från 72 för 20 tusen igår.

Bilen har då stått sedan 89 men den startar och går, endast handbromsen fungerar dock och så finns det såklart rost, så det blir något att fixa med innan man kan köra.

I annonsen står det också att man får med en låda med en del nya delar, vad för delar vet jag icke.

Många av polarna med bil körs runt i v70s så jag vill ju ha något som står ut lite mera bland dom och alla andra i trafiken.

Det som lockar mig till bilen är att den e gammal. Har alltid älskad gammla volvos och kommer alltid göra plus att den har röd inredning och att den endast har 24xxx mil på sig.

Men jag undrar om inte någon med lite mera vett i skallen en jag själv har någon åsikt om jag borde köpa den o fixa lite eller om jag bara ska leta vidare efter något annat.

Tacksam för vilken åsikt som helst.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vill du ha en bil till din 18-års dag, får du nog se dig om efter något annat....
Men som projekt bil....... Alla gånger 😁😁
Det kan ju ta månader av av arbete, om man inte jobbar dygnet runt och har kunnandet. Jag skulle kunna skruva isär och sätta ihop en 140 i sömnen (obs, lite skryt) men alla kan ju inte det. Har haft flera stycken, och jobbade (som bilmekaniker) med dessa bilar på 70 - 80 talet. Min sista 144 (-72-a) såldes vidare 2008 då jag fick min nuvarande bil, en 745 -88B med den numera ganska ovanliga B234F motorn (16V DHOC med 159 hk utan turbo).
av Flps
Låter som ett riktigt häftigt projekt! Om du älskar gamla Volvos och vill ha något unikt som sticker ut bland alla V70s, så känns en 142a helt rätt. Visst, det blir en hel del jobb med rost och bromsar, men det är ju också en del av charmen – att få fixa och forma bilen till något du verkligen gillar. Dessutom Spelavinst röd inredning och låga mil? Riktigt schysst! Om du har tid och tålamod är det bara att köra på!

kan komplettera med följande ,, 1. har inte s[…]

Låskistan till passagerarsidan behöver […]

Fläktmotor

löste problemet var kortslutning :P

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog h[…]