PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
#1539769
Precis fått hem en 142 '74 som stått i ca 20 år, startat upp den och konstaterat liten läcka uppe vid vattenpumpen så den ska bytas.

Däremot blev jag lite fundersam att det inte sitter något fläktblad eller koppling för det, bara själva remhjulet som driver vattenpumpen och generatorn (det som ligger till höger i bilden). Fanns de både med och utan fläkt och kyler det verkligen tillräckligt att köra utan fläktblad?

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539809
Det är någon som plockat bort fläktbladen. Kanske satt dit en elfläkt framför kylaren istället
Läcka vid vattenpumpen är ofta "bara" gummitätningarna mot topplocket. Tänk på att du ska pressa vattenpumpen hårt uppåt när du monterar den. Typ med en kofot.
av jontemalmö
#1539854
Tänkte väl att där skulle vara en "fläkt". Tror inte där sitter elfläkt iheller, kanske en sådan man får montera då.

Kanske dumt att plocka bort gamla pumpen då den bara läckte lite när man stängde av? Låter svårt att montera den nya, men nu är det gjort och ny beställd...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539871
Det är inga större problem. Dock några saker att tänka på, packningsklister på rören och i pumpen och sätt dom "4-kantiga i ytterkant på rören och klister på dom också så dom glider in lätt (vill gärna" kränga"annars). Sätt det grova röret i pumpen och sätt på pumpen på det klena röret. Stryk klister på undersidan på topplocket och i "skårorna" där tätningarna mot topplocket ska sitta. Sätt i skruvarna i pumpen och häng packningen på dom (du kan även limma packningen mot pumpen) och för pumpen på plats. Gänga i skruvarna (håll pumpen uppåt mot topplocket) och dra fast skruvarna lätt. Lossa alla ett varv eller så och sätt en kraftig skruvmejsel eller mindre kofot mellan alu.kåpan och vattenpumpen och tryck vattenpumpen uppåt och dra fast en eller 2 skruvar innan du släppet kofoten. Det sista är viktigt för att slippa läckage mellan pump och topp
Givetvis ska allt vara väl rengjort och skruvhålen uppgängade (UNC 1/4"), kan vara M6 på din bil. Kolla även noga på rör ändarna, dom kan vara rostskadade så det inte blir tätt där.
Jag använder detta, ett gammalt väl beprövat klister. Väldigt "kletigt" men det är lätt att torka av med rödsprit. Har använt detta sedan mitt första jobb i mitten på -60-talet på ett (förmodligen) ganska stort antal Volvo motorer. Även 2/3/7/900 modellerna har en snarlik konstruktion
https://www.biltema.se/soksida/?query=Packningsklister
av jontemalmö
#1540889
lennarte skrev:Det är inga större problem. Dock några saker att tänka på, packningsklister på rören och i pumpen och sätt dom "4-kantiga i ytterkant på rören och klister på dom också så dom glider in lätt (vill gärna" kränga"annars). Sätt det grova röret i pumpen och sätt på pumpen på det klena röret. Stryk klister på undersidan på topplocket och i "skårorna" där tätningarna mot topplocket ska sitta. Sätt i skruvarna i pumpen och häng packningen på dom (du kan även limma packningen mot pumpen) och för pumpen på plats. Gänga i skruvarna (håll pumpen uppåt mot topplocket) och dra fast skruvarna lätt. Lossa alla ett varv eller så och sätt en kraftig skruvmejsel eller mindre kofot mellan alu.kåpan och vattenpumpen och tryck vattenpumpen uppåt och dra fast en eller 2 skruvar innan du släppet kofoten. Det sista är viktigt för att slippa läckage mellan pump och topp
Givetvis ska allt vara väl rengjort och skruvhålen uppgängade (UNC 1/4"), kan vara M6 på din bil. Kolla även noga på rör ändarna, dom kan vara rostskadade så det inte blir tätt där.
Jag använder detta, ett gammalt väl beprövat klister. Väldigt "kletigt" men det är lätt att torka av med rödsprit. Har använt detta sedan mitt första jobb i mitten på -60-talet på ett (förmodligen) ganska stort antal Volvo motorer. Även 2/3/7/900 modellerna har en snarlik konstruktion
https://www.biltema.se/soksida/?query=Packningsklister
Det blev bra med vattenpumpen, tack för tipsen. Använde inte packningslim utan tryckte bara ordentligt när den skulle på plats. Bytte termostaten samtidigt så nu går den som den ska och håller temp.

Har fått problem med förgasaren som flödar bensin istället, se annan tråd... :-o
av jontemalmö
#1541697
Bra idé... :P

Annan relaterad fråga, hur hårt ska man dra de fyra små bultarna som håller remskivan i vattenpumpen? Drog "lagom hårt" men kanske finns ett exakt Nm så man kan plocka fram momentnyckeln. Bultarna som håller vattenpumpen i blocket googlade jag fram 15-20 Nm men tyckte samtidigt att det lät lite lite...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1541751
jontemalmö skrev:Annan relaterad fråga, hur hårt ska man dra de fyra små bultarna som håller remskivan i vattenpumpen? Drog "lagom hårt" men kanske finns ett exakt Nm så man kan plocka fram momentnyckeln. Bultarna som håller vattenpumpen i blocket googlade jag fram 15-20 Nm men tyckte samtidigt att det lät lite lite..
Rent generellt drar man i princip alltid för hårt om man inte använder moment.
Det är samma dimension så det bör vara samma moment. Momentet det ska dras med bestäms av skruvens diameter och hårdhetsklass. Inte var dom sitter
av jontemalmö
#1541777
Ok, bra info. Tänkte att det kanske skulle vara mer för att de rör på sig när fläkten snurrar runt. Men då kör jag 20Nm!

Jag testade att flytta byta plats på ett par[…]

Frågor om bränslepumpen V70-02a

Jag funderar på att ersätta själva[…]

Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ih&ar[…]

Vi som beställt EX90

Idag har jag äntligen provkört EX90 f&[…]