PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
Hej. Har en Amazon kombi -64 där motorn är bytt till B20 med M 41 låda OD av D-typ. Har ett ganska högt hårt vinande transmissionsljud som verkar komma från bakre lagret, närmast kardan, i OD-lådan, har lyssnat med ett stetoskop. Ljudet hörs även när vx är i friläge och bilen rullar. Min undran är om man kan ta loss OD-lådan utan att ta ner hela vx-lådan? Samt hur byter man lager?
av LarsBd
Om du misstänker bakre lagret så kan du ta bort bara bakre delen av OD:n så kan du spara en hel del elände.
Om man tar bort hela OD klumpen med mellanstycke utan att noga se till att inte lagerhållaren till växellådan följer med kan man dra isär huvudaxeln så pass att delar från synkroniseringsanordningen till växel 3+4 lossnar, detta innebär då att hela växellådan måste tas ner och plockas isär för att kunna återställas.
Kommer jag ihåg rätt är bakersta delen enkel att ta bort samt återmontera och när den är lös kan man ta bort utgående axel och byta lager men bara om man lossat muttern till kardanstångens medbringare innan bakre struten togs bort. Med mothåll eller mutterdragare kan muttern lossas på en lös del men det är enklare att lägga i 1:an eller backen och lossa den först.
Läs http://volvo1800pictures.com/document/v ... _4_43A.pdf tyvärr en dålig scanning men bättre än ingenting.
Då man tar bort bakersta delen är den fjäderbelastad så den kommer att krypa ut några mm och lika vid återmontage måste man dra in den sista biten med muttrarna, var noga med att lossa/dra muttrarna jämt så att ingen sneddragning förekommer. Byt även tätningen till medbringaren samtidigt som lagren och kontrollera planethjulen noga det är inte ovanligt att nållagren där är dåliga.
av Åsarna
Tack för snabbt svar. Jag skall ge mig på detta under kommande veckor, är ju inte så bråttom, låååångt till våren.. 8)
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]