PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jesusfreak
Har en god vän som kört sönder toppen på sin marina b20. Vet att det är ett par skillnader på bil o marintopp.
Räcker det att borra ett extra hål för kylvattnet runt termostathuset och plugga utloppet till värmepaketet? Krävs ju lite mer kylning till båten..
av Gelis
Du måste även plugga hålen där bilvattenpumpen ansluter till toppen. Marinmotorn har ingen vattenpump monterad där.
Sedan så måste kylvattenröret bakom "frostbrickan" i bakkant borras upp, "frostbrickan" ersätts med en rostfri. Kommer inte ihåg vilken diameter, men har för mig 6mm.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det en "äkta" marimotor han har så sitter det ingen vattenpump på framsidan på motorblocket under topplocket, så där är 2 stora hål för kylvatten i biltopplocket som inte finns på marintoppen. Sedan finns det några olika utföranden på termostathuset, en del har samma storlek på hålet för termostaten, en del har ett annat (mindre) hål. Det sitter ett bytbart kopparrör i topplocket på marintoppen, vet en om detta är samma på biltoppen. Det hålet du tänker borra ska ansluta till det röret i marintoppen. Lättast är nog att prata med någon som i så fall gjort detta. Kolla pr motorbåtsidor eller maila [email protected] Deras hemsida http://www.marinepartseurope.com Jag har handlat med dom någon gång (AQ131, B21 motor) och dom var Ok. Kollar du på deras hemsida kan du leta upp "rätt" motor (B20 motorn finns i ett ganska stort antal varianter under åren) och se sprängskisser på delarna

PS. Ded kom visst svar på en del frågor innan jag skrivit färdigt......
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]