- ons 05 okt 2016, 08:22
#1114211
Märkningen (brukar vara en "skåra" i en kuggdal) ska ju vara vänd utåt och ser du den inte, kan du inte ställa kammen rätt i förhållande till vevaxeln. Samma med drevet på vevaxeln, där är en punkt på en kugg. Har du ställt in detta vid monteringen, så är ju båda drevet vända åt rätt håll. Kilspåret ser skadat ut, har kilen hamnar fel på något sätt? Prova att montera kamdrevet utan kil och utan att vevaxel drevet är monterat och utan stötstänger. "Känn efter" hur det känns. Det ska smörjas ordentligt vid montering och det ska "tröga" lite (friktion mot tryckbrickan) men du ska enkelt dra runt det men en hylsa och spärrnyckel. "Trögar" det fortfarande ordentligt så ör det fel på tryckbricka/distansring någonting. Går det "hyfsat lätt" är felet någon annanstans. Om du mäter tryckbricka/distansring (mikrometer) så får inte tryckbricka vara tjockare än distansbrickan, men dom ska vara (i princip) lika. Och, distansbrickan ska ligga bakom kilen, alltså mot kamaxeln. Tryckbrickan ligger sedan också mot kamaxeln och håller den på plats, och drevet moteras mot distansbrickan och ska "axiallagras" mot tryckbrickan. Om jag nu kommer ihåg rätt, det är några år sedan jag skruvade med detta.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V