PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av VolvoDuett66
Tjena

Mitt kamaxeldrev i alu tar i när jag försöker montera det. allt är rätt monterat men tar ändå i. syns på bilden
Bilagor
Snapchat-8789845387429969621.jpg
Snapchat-8789845387429969621.jpg (537.34 KiB) Visad 770 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Märkningen (brukar vara en "skåra" i en kuggdal) ska ju vara vänd utåt och ser du den inte, kan du inte ställa kammen rätt i förhållande till vevaxeln. Samma med drevet på vevaxeln, där är en punkt på en kugg. Har du ställt in detta vid monteringen, så är ju båda drevet vända åt rätt håll. Kilspåret ser skadat ut, har kilen hamnar fel på något sätt? Prova att montera kamdrevet utan kil och utan att vevaxel drevet är monterat och utan stötstänger. "Känn efter" hur det känns. Det ska smörjas ordentligt vid montering och det ska "tröga" lite (friktion mot tryckbrickan) men du ska enkelt dra runt det men en hylsa och spärrnyckel. "Trögar" det fortfarande ordentligt så ör det fel på tryckbricka/distansring någonting. Går det "hyfsat lätt" är felet någon annanstans. Om du mäter tryckbricka/distansring (mikrometer) så får inte tryckbricka vara tjockare än distansbrickan, men dom ska vara (i princip) lika. Och, distansbrickan ska ligga bakom kilen, alltså mot kamaxeln. Tryckbrickan ligger sedan också mot kamaxeln och håller den på plats, och drevet moteras mot distansbrickan och ska "axiallagras" mot tryckbrickan. Om jag nu kommer ihåg rätt, det är några år sedan jag skruvade med detta.
av VolvoDuett66
Kammen snurrar rätt om jag bara drar åt den litegrann. Men drar jag den bara liiite hårdare så blir det seg att snurra. Och drar jag den runt 100 newton så är det helt stum
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du monterar tillbaka dom gamla grejerna (drev, tryck och distansbricka). Hur blir det då? Det kom väl med nya brickor och vevaxeldrev i den nya drevsatsen?
av Arne
VolvoDuett66 skrev:Tjena

Mitt kamaxeldrev i alu tar i när jag försöker montera det. allt är rätt monterat men tar ändå i. syns på bilden
Är det verkligen rätt drev, det brukar vara 3 hål i B18/B20 dreven?
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]