NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ticalo
Tänkte dela med mig mina problem och tar mycket gärna emot tips!

Detta är långt inlägg, men hoppas på att ni har tålamod!

Köpte en Volvo S40N -06 1.8F för ca 1 mån sen av volvobil gbg.
Bilen skulle vara i perfekt skick. Fick fabriksgarantin som var kvar.

Nu ska jag skriva problemen jag har/haft och hoppas på lite hjälp från er erfarna:

1)Innan jag skrev på kontraktet så provkörde jag så klart bilen, men den var smutsig och kunde ej se rutan noga.
Frågade då ifall det var stenskott på rutan och försäljaren svarar absolut NEJ på att det inte fanns några inför mig och kompisen.
Sen ser jag att det var fullt med sten skott.
Försäljaren gick med på att laga ett par st och lämna de andra kvar för att de var för små.
Nu har jag en massa stenskott på rutan och fläckar fån de lagade. En av de har t o m sprukit lite vid lagningen.
(Försäljaren ljög då för mig och kompisen)

2)Sen innan jag skrev på kontraktet frågade jag om förra ägaren.
Fösäljaren svarar med att det var en tjänsteman som använt den.
När jag fick hem reg.beviset så stod det att bilen var leasad till en uthyrningsfirma i sthlm.
Snacka om att jag blev förbannad.
(Försäljaren ljög ännu än gång)
Update: Nu har det kommit fram att försäljaren inte ljög. Han hade tydligen sagt det. Hur jag har missförståt vet jag inte.

3)Ytter handtagen är riktigt tröga och fastnar när man öppnar de:
Inte återgärdat?!? Fick handtagen insmörjade. Förarsidans fungerar bra och de andra lika dåliga som innan jag lämnade bilen.

4)Växellådan är trög och skrapar och ibland fungerar det klockrent:
Inte återgärdat! Fick som svar att det var ford låda och det ska vara så?
Ska det verkligen vara så? Ska man tvinga i växlar på så pass ny bil?

5)reg.skylten satt lös:
Återgärdat!

6)Vänster torkare riktigt kass:
Återgärdat med nya torkare

7)Kondens i dimljusen:
Inte återgärdat! Fick svar att det är normalt och ska vara så??

8)Skrammel när stereon är på från höger dörrpanel/b-stolpe:
3ggr på verkstan och inte återgärdat! Fick svar att de inte visste varför.

9)Skrammel från passagerar stol
Inte återgärdat! Fick svar att det är fullt normalt!

10)Bagagelucka som får fnatt och låses och öppnar sig självt:
Inte återgärdat, men upplever inte problemet längre.
Fick svar att de inte hitta något fel.

11)Klunk oljud när jag bromsar från bakvagnen. Låter som om bagageluckan är fylld med vatten som for fram och tillbaka när jag bromsar.

12)Bromspedal som gnisslar.

13)Vindbrus från förardörr.

14)Bältespåminnare som får fnatt när någon bak inte har bälte på sig. Ibland står det att ingenbak bältad när ingen sitter där längre. Tills jag stänger av bilen och startar igen. Ibland varnar (ljud) bilen när bak inte har bälte på sig och ibland inte osv.

15)Update: Servon låter som f*n när jag svänger.

Felen har jag ringt in till verkstans igen och ska in den 25 april.

Om ni känner igen er på några av dessa punkter hör gärna av er.
Känner mig riktigt blåst!

Bilen är annars underbar!
Senast redigerad av 4 ticalo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av poseidon
Välkommen till Volvo....

Har liknande problem med min Volvoverkstad, alla fel de inte vet vad det beror på säger de att " så skall det vara, det är så i alla Volvobilar".

Det där med rutan, byt ut den på försäkringen, kostar väl några hundralappar i självrisk, men du slipper irritationen mot din försäljare. Han kommer nog inte ge sig, men du kan ju försöka få den utbytt av Volvo.

Leasingföretag? Det kan exempelvis vara en tjänstebil, men då står bilen ofta registstrerad på exempelvis "GE fleet services" fast det bara är en som använder bilen. Så är det på vårt företag.

Bältespåminnaren har nog inte fått fnatt, den meddelar att ingen är bältad om alla som satt där gått ur och du sedan kör vidare, det är ju bara att trycka på "READ" knappen så försvinner ju den texten.

De andra grejerna känner jag igen från andra här på forumet men har dem inte själv. Jag har gått om andra fel på min bil.....
av dali
Ang bältespåminnaren för baksätet, den tänds så fort man öppnar och stänger bakdörren utan att någon tar på sig bilbälte i baksätet. T ex om man slänger in en väska i baksätet.

Det ska räcka med att man trycker READ (knappen längst ut på blinkersspaken) så försvinner det.
av ticalo
Var precis hos verkstan, Träffade på en trevlig kille som provkörde och skulle fixa från allt från växel låda vajer till skrammel.

*peppar peppar ta i trä* Man vet aldrig med volvo!

Han sa samma sak om bältes påminnaren. Men det funkade inte när jag öppnade dörren. Bara när jag tryckte in båltet i låset.

Sen när det står "ingen bältad bak" så försvinner det inte med att man trycker read knappen.

Hoppas nu verkligen på att få felen återgärdade. Har inte ens hunnit njuta av bilen än.

Sen det med rutan. Vad kostar det exakt och byta ruta? Har volvia som försäkring.

Angående det med förra ägaren så står det så här:
Brukare (leasing): First rent a car aktiebolag
Användarvisningsbild
av Larre
First Rent A Car AB = Hertz i Sverige
av Daddan
Låter som att du köpt bilen av en handlare som är lika seriös som svenska bil. De gör exakt samma sak, säljer fd. hyrbilar som fd. tjänstebilar. En bekant råkade ut för samma "blåsning" på en Saab 9-3. 90-95% av bilarna på svenska bil är fd. hyrbilar.
Användarvisningsbild
av poseidon
Tråkigt det där med hyrbil, det behöver dock inte medföra så mycket. Den har ju iaf varit vältvättad.

För att vara lite efterklok så kanske du skulle tänkt på att 99% av alla 1.8F har varit hyrbilar..... Likaså alla SAAB 9-3 1.8t å alla andra bilar med minsta motorn.
av ticalo
Jo, men läggar man så mycke pengar så vill man gärna inte han en f.d. hyr bil.
Tänk dig hur många som kört bilen innan mig? Alla har sina kör stilar och verkligen ingen bryr sig heller om bilen när de väl hyr den.

Känner mig så blåst att jag hade kunnat slå in varje tand på min ÅF.

Fan att man inte kan lämna tillbka bilen.

Mång itt jobb kör 1.8F som leasing. Jag tänkte väl inte att de från volvobil ska ljuga om något sånt som kommer fram.
Användarvisningsbild
av poseidon
Med allt som du berättat känns det som om det finns en bra grund till att häva köpet. Tag kontakt med din konsumentvägledare i din kommun. Är dock lite förvånad till att du inte upptäckte vissa av felen som du påpekar när du provkörde?

Rutan? Bagageluckeskvalpet? Växellådan?

Allt som fanns där när du köpte bilen kan du inte räkna med att få hjälp med men allt som uppstått direkt efter köpet borde de hjälpa dig med.
Sen borde de kompensera dig för "hyrbilslögnen".
Användarvisningsbild
av elmuppo
Volvobil har runt 1000st begagnade 1.8F från Hertz som ska säljas.
Alla har baspaket med farthållare.

Bara i götet står det 450 bilar och väntar på nya ägare, alla Hertz.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.