- fre 12 dec 2014, 21:37
#927298
Jag tror vi kommer att få leva med förbränningsmotorer ett bra tag till. Även om elbilarna börjar bli riktigt bra är ju inte energiproduktionen löst på ett klimatvänligt sätt när plötsligt elbilar ska bli en global lösning. Det är långt kvar. Stora frågetecken finns kring batteriframställningen för elbilsbatterier. Och utvecklingspotentialen för förbränningsmotorer verkar inte ha tagit slut. Det bara fortsätter. Hoppas nu Volvos 3-cyl motorer är snåla på bränsle under verkliga förhållanden och inte bara i labbet under körcykeln.
Allinug skrev:Den ska ju förstås gå på solelSolceller har en verkningsgrad som är sämre eller som bäst knappt jämförbar med en förbränningsmotor. Och sedan tillkommer överföringsförluster, omsättningsförluster i batteri, samt elbilens verkningsgrad. Alltså en ännu sämre energieffektivitet totalt än fossilalternativen. Men själva energikällan är ju "gratis". Och sannolikt bättre för klimatet även om stora frågetecken finns för batteriframställningen för elbilsbatterier och den erforderliga gruvdriften för råvarorna. Men solel är inte energieffektivare totalt sett för elbilar än vad t.ex. diesel är för dieselbilar (källa till hjul).
Allinug skrev:och el från andra förnyelsebara energikällor när det inte finns sol! 8)Ja, det behövs nog eftersom de flesta elbilar behöver laddas på natten om de används dagtid. Men vilka energikällor då? Och vilken energieffektivitet har de? Kärnkraft och vattenkraft är i alla fall inte så klimatbelastande och de producerar ju el även nattetid och när det är vindstilla. Men de energikällorna är man emot, som så mycket annat.
Jag tror vi kommer att få leva med förbränningsmotorer ett bra tag till. Även om elbilarna börjar bli riktigt bra är ju inte energiproduktionen löst på ett klimatvänligt sätt när plötsligt elbilar ska bli en global lösning. Det är långt kvar. Stora frågetecken finns kring batteriframställningen för elbilsbatterier. Och utvecklingspotentialen för förbränningsmotorer verkar inte ha tagit slut. Det bara fortsätter. Hoppas nu Volvos 3-cyl motorer är snåla på bränsle under verkliga förhållanden och inte bara i labbet under körcykeln.
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."