Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#654220
Bilen klar att hämta....

I morse innan jag lämnade in den gasade jag på lite på väg till ÅF för att se om den fortfarande var lika trög. Då blev det 5 m spår efter framhjulen som grävde och bakhjulen gjorde ingen större nytta alls.

Nu har man felsökt/laddat ny mjukvara i bilen så får vi se. Det fanns visst redan uppdateringar och korrektioner trots jag bara haft bilen en vecka.

Ska bli spännade och se hur det funkar med nya mjukvaran.
#654414
NEJ NEJ NEJ

Bilen felsökt, uppdaterad och nu har jag provkört.

Den är på en helt annan planet än min förra XC70. Startar jag för fort hinner bakhjulen aldrig kopplas in och det blir grävmärken efter framhjulen.

Hmmmm... min sambo klagar på att jag har slirat sönder vår grusväg, det var omöjligt med vår förra XC70, den bara sköt iväg som ett skott när alla 4 drev direkt.

Man kan få bakhjulen att driva också men det kräver att man kör lungt och försiktigt i starten.

Det känns som jag kör en första generation 1 av haldex igen.
#654436
:lol: varför måste man lämna fyra märken i gruset varje man startar ? Försökt med lite annan taktik ? :shock:
Tittar man på däckslitage så ser jag på min XC60 att framdäcken tydligt slitna, sommardäcken har nog rullat ca. 1800 mil, bak ser de helt nya ut, detta måste innebära att även haldexen för generationen innan på My 11B också lider av samma problem att bilen beter sig mer framhjulsdrivet !?
#654448
Steff 99 skrev::lol: varför måste man lämna fyra märken i gruset varje man startar ? Försökt med lite annan taktik ? :shock:
Det behöver man inte alls, jag ville bara kolla om systemt funkade...... jag kör absolut inte så till vardags...

Ok, här kommer lite mera rapporter från idag då jag har kört släp med bilen, de kanske ger er lite vettigare information då.

1. Var och hämtade foder i släpet och när jag körde lite fram back på bondens gårdplan för att komma till att lasta så gräver ju framhjueln i gruset trots att det närtan är finlirande på tomgång.

"Jag ser att du har bytt till en likadan ny bil men är det en sådana däringa DRIVEe modell som bara är FWD som du har fått ????" säger bonden...

2. Sen när jag kom hem och stannade i uppförbacken var det nästan omöjligt att ta sig upp med 1500 kg bakom, framhjulen bara slirar ?:-/ ?:-/ ?:-/

Min MY-10 fixade det ju hela vintern med 2000 kg bakom trots att det var snö i backen :-O) .

Nä detta är ju rena skämtet......
#654455
VolvoB20 skrev:
2. Sen när jag kom hem och stannade i uppförbacken var det nästan omöjligt att ta sig upp med 1500 kg bakom, framhjulen bara slirar ?:-/ ?:-/ ?:-/

Min MY-10 fixade det ju hela vintern med 2000 kg bakom trots att det var snö i backen :-O) .

Nä detta är ju rena skämtet......
Det känns som du inte kan behålla bilen med tanke på dina behov. Har du funderat på hur du skall göra? Med så mycket pengar på spel skulle jag gå vidare till högre nivå. Kanske går det göra någon deal där det inte blir så stor förlust ekonomiskt att häva köpet?
#654463
StringerBell skrev:Det känns som du inte kan behålla bilen med tanke på dina behov. Har du funderat på hur du skall göra? Med så mycket pengar på spel skulle jag gå vidare till högre nivå. Kanske går det göra någon deal där det inte blir så stor förlust ekonomiskt att häva köpet?
Bilen är ju inte "min" då det är en tjänstebil, men jag känner ju ändå att jag sitter med skägget i brevlådan då den är leasad på 3 år och jag inte har någon möjlighet alls att avbryta i förtid enligt alla kontrakt.

Jag överlever ju sommaren utan problem, men till hösten kommer måste det finnas någon lösning. Det skulle ju kännas oerhört illa om jag betalar rätt häftigt för bilen per månad och ändå måste gå och köpa en till bil privat, tex en XC70-06 och använda för att köra släpet med de dagar det är halt eller snö.

Visst, många ideer snurrar i huvudet, som tex grymma dubbdäck, eller kanske köpa snökedjor som en sista utväg.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 130
Dålig värme i kupén

"Ingen skall frysa i en Volvo" - ber&oum[…]

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]