Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1578472
KalleJ skrev: tor 09 maj 2024, 20:46
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:första sektionen beskriver bara hur lättflytande oljan är kall, därav "W" efter.
Precis, då sänker du bränsleförbrukningen när den är som störst. Vid kallstart. Kör man stadigvarande i -30 eller under så är det Ok. Är man orolig för dålig smörjning vid kallstart, kör mineralolja. Den sitter kvar på lagerytor på ett annat sätt än syntetolja. Därför (kanske) måste man ha tunnare olja när man kör på syntet.
100% skitsvammel som vanligt.
När motorn är varm kör du på 20, 30 eller 40 olja och där kör man ju mest. Efter kallstart är det viktigt att oljan kommer fram fort. Om då oljan runnit av smörjställengår när motorn stängs av varm, går det fortare om oljan är tunnare. Motorn får ju då ett ett lägre inre motstånd och går "lättare" kall än med mineralolja. I en varm motor är det ingen större skillnad. Med varm motor menar jag när oljan är varm, vilket tar längre tid (kan vara mycket längre) än kylarvätskan
av KalleJ
#1578483
lennarte skrev: När motorn är varm kör du på 20, 30 eller 40 olja och där kör man ju mest. Efter kallstart är det viktigt att oljan kommer fram fort. Om då oljan runnit av smörjställengår när motorn stängs av varm, går det fortare om oljan är tunnare. Motorn får ju då ett ett lägre inre motstånd och går "lättare" kall än med mineralolja. I en varm motor är det ingen större skillnad. Med varm motor menar jag när oljan är varm, vilket tar längre tid (kan vara mycket längre) än kylarvätskan
Absolut så är det 100% (inte)
Därför nya bilar har start stop och kör på 0W-8 & 0W-16 oljor. :party:

Hade det varit ett problem så hade alla bilar som kör "helsyntet" haft elektriska oljepumpar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578486
KalleJ skrev:Hade det varit ett problem så hade alla bilar som kör "helsyntet" haft elektriska oljepumpar.
Jag sa' inte att det är ett problem. Jag skrev i början att bilfabrikanterna rekommenderar 0W oljor i bränslebesparnde syfte. 0W oljor är alldeles utmärk i temperaturer under -35° men i ⅔-delar av Sverige är det ytterligt sällan så kallt så det skulle vara problem med 5W olja. Bilfabrikanterna vet att dom allra flesta lyder vad som står i "boken". Och i dagens läge är någon cl /mil värt mycket i reklamsyfte. Även om man aldrig kommer ner i dom siffrorna själv
av Plastfolie
#1578759
Tack för alla svar!
Jag har tydligen kört delsyntet 10w-40 från biltema, hittade en flaska i garaget igår. Jag ska helst upp till helsyntet eller de går bra med delsyntet
?

Tycker den knackar lite nu :(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578764
Plastfolie skrev:Jag har tydligen kört delsyntet 10w-40 från biltema
Det är en bra olja till lite äldre bilar. Kör det i 745-an. Även i många år i frugans VW Passat 1,8T -04. Men till nyare bilar måste man veta. Inte "slaviskt följa tillverkarens rekommendationer utan se på hur man själv använder bilen. Frugans (numera inte så nya) Subaru XV -21 har dom redan ändrat specifikationerna på oljan 2 gånger. Där är alltså inte olja med samma specifikationer i motorn nu som det var i när den var ny. Och det ändrades igen till andra oljebytet. Ska bli spännande vad dom häller i för olja i augusti (sista gratisservicen).
OM RYSSEN KOMMER

Det var ju ett antal Svenskar som reste till arbe[…]

Tack, Lövet!

Om det var min bil hade jag bytt rätt snart. […]

Äh, även utan direkt välskött […]