- sön 12 maj 2024, 09:30
#1578472
KalleJ skrev: ↑tor 09 maj 2024, 20:46När motorn är varm kör du på 20, 30 eller 40 olja och där kör man ju mest. Efter kallstart är det viktigt att oljan kommer fram fort. Om då oljan runnit av smörjställengår när motorn stängs av varm, går det fortare om oljan är tunnare. Motorn får ju då ett ett lägre inre motstånd och går "lättare" kall än med mineralolja. I en varm motor är det ingen större skillnad. Med varm motor menar jag när oljan är varm, vilket tar längre tid (kan vara mycket längre) än kylarvätskanlennarte skrev:100% skitsvammel som vanligt.Lucif3r skrev:första sektionen beskriver bara hur lättflytande oljan är kall, därav "W" efter.Precis, då sänker du bränsleförbrukningen när den är som störst. Vid kallstart. Kör man stadigvarande i -30 eller under så är det Ok. Är man orolig för dålig smörjning vid kallstart, kör mineralolja. Den sitter kvar på lagerytor på ett annat sätt än syntetolja. Därför (kanske) måste man ha tunnare olja när man kör på syntet.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V