Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578333
Hej,
Är det normalt att kylaren börjar läcka efter man gjort byte på EGR ventilen?? Bilen är en Volvo V70 D4 2014. Fick tillbaka bilen från verkstad igår och nu indikerar den på låg kylarvätska. Mycket riktigt är det en bit under MIN strecket. Inte har väl EGR ventilen något med kylsystemet att göra? Eller vad kan ha hänt? Har aldrig haft problem med kylarnivån förut så detta måste ha ett samband.

Nästa fråga är vad fasiken ska man ha för Glykol i denna motor, Propylen eller etylenglykol? Färgen är rödaktig, men har ju förstått att man inte kan utläsa kemin av färgen.
#1578443
Det ska väl vara blågrön glykol i den tror jag. När man grejat med egr då kan det minska på nivån innan alla luftbubblor är borta, Så hände mig iallafall.
#1578447
Glykolens färg har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det går t.o.m. att köpa färglös glykol om man vill ha det, men jag vet inte om det är något korrosionsskydd i den. (Rostskydd)
Det viktiga i frågan nämner du själv, Etylenglykol eller Propylenglykol.
Dom två skall inte blandas. Då blir det en brun sörja som kan bilda klumpar och täppa igen kylkanalerna. Etylenglykol är överlägset vanligast och billigast av dom två. Men samtidigt den giftigaste. Propylenglykol är dyrare och ganska ovanlig. Den räknas som harmlös men är ingen hälsodryck. Båda två kan ha samma färg.
Högst troligt har du Etylenglykol eftersom den är absolut vanligast. Det går att testa fram vilken sort det är, men kräver lite utrustning. Säg till så kan jag beskriva det i teorin. Låter det jobbigt så kan det nog vara enklare att byta (och notera vilken sort man häller i)
#1578467
Rådlös skrev:Glykolens färg har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det går t.o.m. att köpa färglös glykol om man vill ha det,
Det stämmer bra. Men, oftast är Etylenglykol blå (blå/grön) och Propylenglykol röd (rosa). Har sett gul glykol också (Monetylglykol) men det är tillverkaren som bestämmer färgen. Man bör ju ändå byta kylarvätska några gånger i der bilens livslängd (beror ju på hur gammal bilen blir.....) Så det är kanske en god idé att göra det när man är osäker. Och alltid ha en flaska med rätt text på ligganes i bilen. Precis som motorolja, men där spelar det mindre roll, alla motoroljor är blandbara med varandra. Alla motoroljor är idag i grunden mineralolja.
Detta är en av många tillverkare av glykol. Som "kullkastar" precis allt jag skrivit ovan. Så se upp
https://aromdekor.se/sv/content/att-valja-ratt-glykol

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. T[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar