- fre 15 mar 2024, 18:52
#1573196
Ja och dessa problem med gnistrande är total överdrivet. Men går enkelt att undvika, koppla på laddare på batteri, sedan sladd i väggen
Moderator: Moderatorer
Steffe3 skrev: ↑fre 15 mar 2024, 15:42 Koppla loss batteriet hade jag inte krånglat med, men anledningen till att inte koppla på batteriet är nog tvåfaldig. Dels för att minska risken för gnistor, hur liten den än må vara, och dels för att bilens batteriövervakning (BMS) om den har sådan kan bli lurad och be bilen ladda mer än nödvändigt. Däremot så händer det nog inte så mycket mer än lite extra slitage tills bilen adapterat in sig, vilket borde gå ganska fort.Precis, "bilen" registrerar inte att/hur mycket batteriet laddas om du sätter klämmorna på batteriet direkt. Jag gjorde så på våran nya Subaru XV -21 i vintras (batteriet tog slut) och det gick alldeles utmärkt (fick nytt batteri på garantin sedan). Inga felkoder på panelen i alla fall. På grannens XC70 -13 varnade det för lågt batteri fast det var nyladdat
vjohnj skrev:Vad. Får du gnistor om laddaren inte är inkopplad i vägg? Har jag aldrig varit med om, tvärt om så får jag gnistor med de jag har anv.Har alltid haft för vara att ALDRIG ha laddaren ansluten till 230V AC när jag ansluter och kopplar ifrån laddaren till ett bilbatteri. Då slipper man dessa problem.
EDIT:
Faktiskt måste jag rätta mig själv. testade mina. Och en Kinaladdare gör så, gnistrar om ej inkopplad i vägg först